donderdag 13 oktober 2011

Vintage in de vriezer en eetbare paddestoelen

Op vakantie in Frankrijk kocht ik een leuk souvenir voor mezelf: een mooie sjaal van ongeveer 100 jaar oud (zei de verkoopster; ik twijfel). Dat werd dus heel voorzichtig op de hand gewassen.
Ik had er gister een leuke outfit mee gemaakt maar ik liep even later te niezen en snotteren. Tja, op een lage watertemperatuur gaan de huisstofmijtjes dus niet dood. Toen had ik even een Lightbulb Moment en daarop ging de sjaal in een vriezszakje en de vriezer in. Straks, na ongeveer 24 uur, mag het uit de vriezer, dan zijn de mijten doodgevroren, dan goed uithangen, drogen, uitkloppen en nog maar eens wassen.
Vintage is leuk maar nog leuker zonder rode neus erboven...


Een paar dagen geleden zag ik ook paddenstoeltjes in de voortuin en ik vroeg me af, of ze eetbaar waren.
Het blijkt de weidekringzwam te zijn en jawel, die is eetbaar. Ze mogen nog iets groter worden en dan ga ik ze aan een touwtje drogen. Ze schijnen zoet te zijn. Ik denk er aan om ze bij een helder paddenstoelensoepje te gebruiken of bij een risotto.
Het schijnt ook commercieel geteeld te worden en dan een klein fortuin te kosten in de aanschaf. Dat staat dan toch maar weer gratis in eigen tuin. http://nl.wikipedia.org/wiki/Weidekringzwam

Tot mijn grote verbazing en genoegen heeft de Vomar weer een kortingsbon in een krantje gezet. Morgen dus weer met 5 euro korting boodschappen doen. De kleine heeft haar luiers bijna opgebruikt en de grote heeft dat niet op het boodschappenlijstje vermeld (toen hij het laatste pak uit de voorraad pakte) dus ik moet morgen hoognodig luiers kopen. Dan kom ik toch weer aan 25 euro ondanks dat ik verder niet zo heel veel nodig heb.

Dan had ik nog een gelukje vandaag; het is binnen afzienbare tijd weer "5 euro per persoon pakjesavond" bij ons thuis. Ik heb zo bedacht, dat Sarah ook wel mee kan doen in de 5 euro per persoon pakjesavond, ze is in november jarig en het kind komt om in het speelgoed. Ik weet nog niet hoe we dat in de toekomst gaan doen maar ik wil wel zo lang mogelijk proberen die 5 euro aan te houden (zal wel een keer geïndexeerd moeten worden).
Ik dacht eraan om een simpel rugzakje te maken met een favoriet figuurtje (dat wordt op dit moment kiezen tussen Nijntje en Hopla) erop. Vandaag waren we bij het consternatiebureau en daar lagen toch gratis rugzakjes zomaar te liggen. Nu hoef ik dus alleen nog maar de applicatie te maken, die over het logo heen te stikken, de touwtjes iets inkorten en ik heb al een cadeautje voor Sarah. Het scheelt ook een hoop gedoe, ik had anders nog touwtjes en eigenlijk ook oogjes moeten gaan kopen en de zak zelf naaien.
Ik ga misschien ook nog ovenwantjes en een theedoek, misschien nog wel een schortje, maken voor bij haar keukentje (van een servet&tafellaken pakket dat eens in een Kerstpakket ofzoiets zat).
Het 5 euro cadeautje voor volgend jaar ligt ook al klaar op zolder; bij de speel-o-theek stond een compleet tweedehands ingericht poppenhuis voor 5 euro te koop.
Voor manliefs cadeau(tjes) moet ik nog even aan de denk.

3 opmerkingen:

  1. Wat een slim idee om de sjaal in de diepvries te doen! Ik heb ook altijd erg last van huismijt, en dit is een goede oplossing, als je niet te heet mag wassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn dochter is begonnen met het stoeien met naaimachine. Als oefening gaat ze een lading hartjes maken van reststofjes. Dan een kaartje eraan met een persoonlijke boodschap en die kunnen meteen als cadeautje dienen in de decembermaand.
    Misschien met een wandeling wat stukken hout meenemen en dan een hanger ervan maken.

    Voor mijn kinderen deed ik ook de knuffel in de diepvries als de luisjes weer eens de scholen langs gingen.

    In de uitverkoop heb ik ook al een en ander gekocht, zo hoop ik in december voor iedereen iets te hebben en ook nog groen te staan.

    Groetjes,
    Pien7

    BeantwoordenVerwijderen
  3. die paddestoelen zou ik echt niet durven eten!
    Ben ooit eens in een hotel zo ziek geworden van bedorven paddestoelen. Het hele busgezelschap ziek, behalve mijn oma en de chauffeur en nog twee anderen .. Ik dacht echt dat mijn laatste uurtje gekomen was.. Gelukkig was dat niet zo.
    Leuke ideeen heb je voor de cadeautjes!Ben er zelf nog niet mee bezig, maar al wel met mijn kinderen een datum afgesproken (anders kunnen ze niet)

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.