donderdag 20 oktober 2011

Kerst valt vroeg dit jaar

screw Christmas
Het lijkt ieder jaar wel erger en vroeger te beginnen en ik zoek dus dekking thuis. Ze zijn er weer, jakkie bah... de Kerstafdelingen. Toen ik de eerste in oprichting zag bij het tuincentrum was het net die warme/ hete dag die we een tijdje terug hadden. Zo gek heb ik het nog niet meegemaakt tot nu toe gelukkig, dat ik in een dun shirtje zonder jas voorbij een opgedrikte kerstboom liep.
Het moet hier toch wel minstens mijn verjaardag zijn geweest (begin november) voor er pepernoten in huis komen en Sinterklaas moet echt weer thuis zijn aangekomen met de boot voor de kerstprullaria van de zolder komt.

Ik wordt er altijd een beetje eng van, zo'n kerstafdeling. Ten eerste ben ik piepbenauwd dat ik iets van die volle tafels af laat vallen, het is er ook altijd stikdonker en dat is dan gezellig (of: zo ziet die goedkope rommel er weer mooier en duurder uit). Ten tweede struinen er altijd vrouwen rond met een hongerige blik in hun ogen alsof er na dit jaar nooit meer een kerstafdeling zal zijn en jij toch wel toevallig net hun weg zou kunnen blokkeren naar de mooiste bal. Ten derde heb ik een hekel aan die opgeklopte "oh wat zijn wij heden blij"-sfeer van Kerst. In mijn ervaring is Kerst voor veel mensen een poging om te laten zien hoe groen het gras wel niet bij ze is.

Vroeger speelden we een toneelstukje op school met Kerst. Ik weet dat veel mensen dat nog steeds doen. Ook al kun je het niet betalen, ook al is het verre van "vrede op aarde" in huis, met Kerst speel je "het Kerstverhaal: het verhaal van een gezin dat ruim in het geld zit (zie de (nieuwe) kerstdecoratie in de tuin of door het raam, het eten en niet te vergeten de cadeaus), waar het altijd reuze gezellig en liefdevol aan toe gaat. Mag ik een teiltje?

Mijn enige zorg voor Kerst is of en hoe ik de kerstboom (tweedehands van de kringloop, decoratie deels eveneens) ergens neer ga planten zonder dat ons ukje zich kan electrocuteren. Verder zie ik het wel, misschien een stolletje, zeker ergens gourmetten en verder gezellig bij elkaar zijn, gewoon, niet speciaal omdat het Kerst is.

De Kerst valt dit jaar ook vroeg in de zin dat m'n astma als ie opspeelt dat meestal vlak voor de Kerst doet. Ik ben nu al aan de beurt en daar had ik dus nog niet op gerekend. Na een week en medicatie was ik wel weer een beetje bij maar het huishouden enzo ligt dus ook een week achter dus ik moet nog even aan de slag hier.

De postbode bracht ook nog een lief briefje van het UWV, de definitieve uitslag van het keuringsgeheel. Heùh... dat is op papier toch ook even andere koek.  Daar staat in wat ik niet (meer) kan en mag doen en dat ik nog wel textiel producten vervaardiger mag zijn maar dan wel zonder een machine te bedienen (hùh??!) en dat ik electronica aan elkaar kan en mag knutselen mits bla-bla-bla-blah.
Ik denk dat ik eerder een speld zelf heb gemaakt dan dat ik de speld in de hooiberg vind waarop staat "baan geschikt en beschikbaar voor jou" maar ja... ik mag geen machines bedienen hè?? ;-)
Bleuh... ik weet wel dat ze gelijk hebben hoor maar de Libelle leest leuker...
Ach ja, komt tijd, komt raad. Ik moet eigenlijk 1 januari ergens werk hebben, anders moet ik de kinderopvang helemaal zelf gaan betalen of ik raak Sarah's plek kwijt en dan heb ik niks als ik wel weer werk heb. Het ergste nog van alles; Sarah daar weghalen, ze heeft het zo naar haar zin daar en zo nodig om lekker met andere kinderen en op de speelplaats te spelen...ik zou het zo erg vinden als ik geen werk kan vinden en Sarah voortaan thuis moet blijven... Ik heb mezelf tot 1 december gegeven... anders moet ik opzeggen.

5 opmerkingen:

  1. Bah ik hou ook niet van al die 'vroege' opgeklopte
    feestdagen....
    Hopelijk vind je snel een nieuwe baan en kan je
    kleine meid naar de kinderopvang blijven gaan.
    liefs
    ik duim mee voor een goede afloop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn zoon houdt al van kleins af aan van die lichtjes, met als gevolg dat het in onze gang al 10 jaar kerst is :-). De slinger blijft hangen en zorgt ervoor dat het klusje: lamp ophangen nog lang niet af is.

    De kinderopvang vond ik geweldig dus ik hoop dat je snel werk hebt. Is leuk voor Mini en voor jou!
    Groetjes,
    Pien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou wat een kerst frustratie. Ik vind het ook niks dat de pepernoten al in de zomer in de schappen liggen hoor en dat de tuincentra zo vroeg al omschakelen naar kerstcentra.
    Maar ik trek me niets aan van een ander en voor mij beginnen deze dagen in mijn hoofd wanneer ik dat zelf wil. Iemand met of zonder geld kan wat mij betreft ieder jaar van decoratie wisselen. Ik hecht aan mijn vaste versierselen. Meestal koop ik een of twee dingetjes nieuw erbij en soms wat ballen want die gaan gewoon stuk op een moment. Mijn kinderen hebben gelukkig geen bijzondere aandacht gehad voor de lampjes in de boom. Wel is er eens een bal gesneuveld. Ik heb gewoon van die plastick stuiterballen gekocht voor in de boom. De dure glazen handgeblazen gevallen komen wel weer een keer als ze nog groter zijn. Ik kijk altijd uit naar de kerst, als kind al vond ik het reuze gezellig. Zodra de Sint het land verlaten heeft ga ik het huis versieren (samen met de kinderen). Met de kerst huren ouders altijd een huisje en dan zijn we een paar dagen welkom. Maar niet voordat man een lekker buffet in elkaar gesleuteld heeft voor kerstavond. We trekken loodjes met de familie en de kinderen krijgen een boek en van mijn ouders een klein speeltje. Tot op heden geen toneelstukjes hier, gewoon gezellig.
    Groetjes Nikki

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ongeveer dezelfde situatie hier denk ik. T.o.v. de kinderopvang (dochter van 3. Ik ben op dit moment 100% arbeidsongeschikt. Vanaf Januari moeten we de kinderopvang zelf betalen of kind eraf halen. Ik betaal voor 2 dagen in de week E 606.32 per maand. Ik laat haar er toch maar op, dan betaal ik wel 5/6 maanden zelf. Ik stop ermee op 1 Juli dan "begint" voor haar de zomervakantie en in Oktober wordt ze 4 dan kan ze naar school. Het wordt superzuinig aandoen, maar misschien krijg ik nog iets kinderopvangtoeslag als de situatie later het jaar verbeterd. Ik ga er niet vanuit. Interessant om hier ook van een ander de overwegingen van te lezen. Succes en veel sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is vrij bizar inderdaad al die kerstuitstallingen!

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.