vrijdag 29 juli 2011

Huwelijksreis

Er stond nog een dringend puntje op het lijstje van "dingen voor de bruiloft"; een huwelijksreis boeken. Zo een maand van te voren kon het toch geen kwaad om dat eens te gaan doen (ahum, ik wachtte natuurlijk op een last-minute... living on the edge!).
Wij gaan altijd graag in het niet-hoogseizoen op vakantie, we houden niet van drukte en we houden niet van dure vakanties. Het schijnt dat er basisscholen zijn waar je zelf kunt bepalen wanneer je kind vakantie heeft door het jaar heen, I'm all ears, hoeven we niet met de hele massa mee op vakantie rond pasen of de HePi-vakantie.

Het is ergens onder Parijs geworden, ik heb een "Chalet" gehuurd. ("Chalet" mon ass, het is gewoon een veredelde stacaravan gekruist met een trekkershut maar het heeft precies wat we willen en het was de goedkoopste in het rijtje). Valt de accommodatie tegen, ach Parijs is altijd romantisch en goed en een dagje EuroDisney wordt ook volop genieten voor ons allemaal (ik ben er nog nooit geweest, Sarah ook niet ;-)) daarnaast is er genoeg kasteel- en natuurgoed in de buurt. Nu alleen nog een lekker leesboek voor de "rustdagen" en we kunnen heerlijk ontspannen en genieten.
Ik zou me geen fijnere huwelijksreis kunnen bedenken. We hebben er nog over gedacht, vliegen, een verre bestemming, zon, zee maar het is gedoe, het is duur maar vooral, we vinden er geen bil aan. Op een eiland heb ik het ook na een korte week al echt helemaal gezien, hoogstens een lang weekend voor Ameland en dan wil ik er af. Wij boeken dus lekker ONZE droomhuwelijksreis, vast niet zoals het "hoort", nou ja, jammer dan voor degene die er zich aan stoort.

Direct na de boeking ging ik meteen de Lidl en Aldi-filialen in de buurt opzoeken, zo wordt de boeking altijd afgerond bij reisbureau Moneypenny.
Onze eerste vakantie (toevallig ook Frankrijk) hadden we die adressen niet bij. Mon dieu, we schrokken ons een alpinopetje bij de kassa van de supermarkt waar we binnen waren gestapt. Zo wordt je voordelige kampeervakantie toch nog snel duur.

Reisgidsen is ook een bespaarpostje bij ons, die lenen we gewoon bij de bieb.

De volgende stap bij ons is de onderhandelingen over het molenmaximum. Manlief is helemaal van de molens en dus kun je zomaar een halve vakantie molens moeten kijken als je hem z'n gang laat gaan.
Kan het je ook nog gebeuren dat je heerlijk en ontspannen te genieten van het uitzicht op weg naar een gepland uitje, je hoort nog "sorry!" en even later ziet de bestuurder achter je je gezicht enthousiast in manliefs schoot duiken (omdat hij bruusk een haakse bocht heeft gemaakt bij het zien van een bordje "mühle ->"). Sinds Sarah er is, is de formule: molenmaximum = aantal reisdagen : 3.
"De tegenpartij" is inmiddels akkoord gegaan met het maximum van 6, doch exclusief "toevallige passages". De ervaring leert dat het er vaak de schijn van heeft dat er niet zo heel veel toeval in het spel is. Ik zit al in mezelf al te gniffelen als ik hem de avond van te voren zo ijverig en soms haast koortsachtig zie studeren op de landkaart maar ik heb het natuurlijk nooit "door" als hij zegt "we zouden ook zo kunnen rijden" ;-).

Het kinderbedje, -badje en -stoeltje was gratis inbegrepen er zijn al stoelen voor buiten en zelfs twee ligstoelen, dat scheelt weer ruimte in de auto en dus kunnen we weer meer meenemen wat we eigenlijk niet per sé nodig hebben.
Het schijnt dat vrouwen de helft van wat ze inpakken niet gebruiken op vakantie. Mij is niks gevraagd.
Wat betreft kleding heb ik daar nou helemaal geen last van; ik trek aan wat er in de tas zit tot ik de bodem heb gevonden, tussendoor hang ik nog eens wat uit en als er echt niks meer is, dan ga ik pas eens nadenken om toch maar wat te gaan wassen. Da's milieuvriendelijk hè, zo'n volle emmer of trommel ;-).
Shampoo en douchegel houden we ook bijna niet over. Wij vullen zo'n klein flaconnetje (Xenos, drogisterij, flaconnetje van de vorige vakantie) met ons eigen merk (zo'n mini verpakking is naar verhouding gillend duur), daar moet je het dan de hele vakantie mee zien te doen. Dan kom je er toch ook weer achter dat je eigenlijk zo weinig nodig hebt, dat is nou ook een van de dingen die ik zo heerlijk vind aan vakantie... ik zie er nu al zo naar uit...

6 opmerkingen:

  1. Wij zijn ook helamaal niet van het hoofseizoen maar met twee kinderen op de basisschool en ouder dan 5 jaar heb je weining keuze. Dat van het zelf kiezen van de vakanties is slechts een proef op enkele scholen. Geniet dus nog maar even tot je minipenny 5 jaar is. Wij gaan wel graag voor een zon en zee vakantie gewoon omdat we gemerkt hebben dat dit ook heel goed werkt voor onze kinderen. Heus niet de hele dag bakken maar een paar uurtjes tot in de middag naar het strand, dan badderen (laat) lunchen en daarna is er nog tijd voor een kleine siesta voor de liefhebbers. Verder wandelen, winkelen of boodschappen doen. Ook plannen we regelmatig een doe dagje en gaan we wat bekijken of naar een dierentuin oid. We kiezen wel een bestemming die toeristen is maar niet uber druk. Twee jaar geleden zaten we op Lesbos en vorig jaar een uurtje onder Valencia. Erge fijne bestemmingen. Ook in Tsjechie hadden we het fijn maar alleen het weer gewoon 16 graden en voornamelijk regen. Wel weer heel voordelig om te gaan eten maar ook de boodschappen. Wij gaan overigens nooit naar Aldi of Lidl (hoeft niet we hebben allebei een goede baan en eten voornamelijk biologisch of van de lokale bakker, slager, groenteman) maar ik schrok ook heel erg van de prijzen in Frankrijk. Dit jaar gaan we ook (Langedoc) en gelukkig hebben we een sponsor (mijn lieve mam die een week komt).
    Onze huwelijkreis ging destijds naar Florida. We hadden nog geen kinderen en ons huwelijk hebben we heel bescheiden gevierd in klein commitee. Tijdens de huwelijkreis hebben we echt feest gevierd :).
    Disneyland Parijs is echt heel tof maar voor minipenny weet ik het niet. In een buggy ziet ze voornamelijk benen en zelfs de sprookjesachtige attracties gaan behoorlijk wild. Zeker als het druk. De figuren zijn wel leuk maar onze dochter was voornamelijk bang op leeftijd van minipenny (wij waren er toen met het werk van mijn man).
    Maar zoals je zelf al schrijft is Parijs geweldig en als het weer een beetje meewerkt is het overal leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ook geen huwelijksreis maar die gaan we inhalen als we volgend jaar 25 jaar getrouwd zijn :-). De wens is Griekenland en daar moet voor gespaard worden. We nemen de kinderen dan mee want zij namen ook deel aan alle verbouwingvakanties.

    Frankrijk klinkt goed en ik hoop voor je dat de bruidegom goed zoekt naar het woord muhle en niet naar moulin :-).

    Fijne vakantie en trouwerij!
    Pien7

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij zijn er niet zoveel molens in Frankrijk, dat wordt vast afzien.. haha

    Een heel fijne vakantie en een mooie bruilofst alvast.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een fijne huwelijksreis!
    Hopelijk wordt het wat jullie er van verwachten.. daar gaat het om toch! En niet wat of een ander er van verwacht.
    Wij zijn na ons trouwen een weekje naar een huisje van CenterParcs geweest, omdat we dan ons jonge katje mee konden nemen...
    Zelf vond ik er achteraf niet veel aan..
    Ach, het jaar erop zijn we 4 weken naar Curacao- naar vrienden van ons geweest! Veel leuker!

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @all; er zijn wel wat molen rond en zelfs in Parijs. Ik heb bewust niet te ver van eentje geboekt, scheelt weer benzine.
    Ik heb het als een goede en aardige echtgenoot heel even het opgezocht op de database voor ik boekte. Ik denk dat ik een opsplitsing voor een paar uur in Parijs ga voorstellen; hij die drie molens in Parijs bekijken en misschien nog een museum, ik naar het Louvre (Egyptologie afdeling nog niet helemaal gezien) en dat historisch kledingmuseum met Sarah ;-).
    De eerste zondag van de maand zijn veel musea trouwens gratis in en rond Parijs dus we gaan zowieso een zondag.
    In Euro Disney heb je de baby switch service; eerst mag papa in een attractie, dan mama terwijl de baby bij de attractie blijft. Niet zo gezellig, om ste beurt, dus ik denk dat we niet in veel attracties gaan zo maar het maakt het wel meer de moeite waard, die tickets zijn echt superduur! Er zijn ook speciale routes voor kleine kinderen. De kaarten ga ik vooraf voordeliger bij ANWB kopen. Ik neem maar een dag en een park, lijkt me genoeg met zo'n kleintje mee. Het wordt de eerste en ik denk ook laatste keer dat we op vakantie naar een pretpark gaan, dat vinden we normaal zonde van de vakantie.
    Zon-zee-strand is inderdaad wel zo leuk en makkelijk als je kleine kinderen hebt. Ik vindt Lloret en omgeving dan wel leuk, je hebt er strand, voorzieningen maar met de trein (die koel-vries combinatie die langs de kust rijdt, de airo staat/stond altijd op invriezen in die treinen en ze zien er ook uit als een koelkast) ben je zo bij interessante plekken (Barcelona, Tarragonna, met de boot naar err... hoe heet tut, zo'n lief kustplaatsje, geloof Tossa, museum van Dalí, tochtje naar het binnenland naar err.. geloof dat het Pals heet.. genoeg leuks te zien.
    Het kost meestal ook nog geen drol ook maar goed, dat krijg je dan ook wel een beetje in die aftandse hotels.
    Anyway, ik ga eens aan de inkorting van m'n to do lijstje werken en zo jam maken van fruit uit onze tuin en dat van de buren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Huwelijksreis momenten zijn speciale momenten voor iedereen. Paar willen gaan op speciale bestemming voor hun huwelijksreis, zodat ze hun mooie momenten te herinneren. Parijs is de perfecte bestemming voor Honeymoon. Haar schoonheid is verbazingwekkend. Alle toeristische attracties van Parijs zijn charmant. Men moet gaan op deze fantastische plek.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.