vrijdag 22 oktober 2010

Weelde

Ik heb vanmorgen het laatste cadeautje voor de eerste verjaardag van Sarah besteld. Een nadeeltje als je je een tijdje verdiept hebt in speelgoed en alle catalogie gezien hebt; je weet (na heeel lang nadenken, ze heeft al zoooveel) precies wat je wilt maar wie het ook verkoopt is een tweede.
Niet alle cadeautjes zijn driedubbel-duurzaam (dwz: grondstof - levensduur - reisafstand tot fabriek alle drie "goed") zoals ik graag gewild had. Ik vond het al heel moeilijk om iets te bedenken waar ze niet te klein en niet te groot voor is en nog niet heeft.
Deze week zaten we met een stapel speelgoedcatalogie en de laptop in bed om dat ene hamerbankje-met-aan-de-andere-kant-xylofoontje terug te zoeken dat we gezien hadden. Het lijkt nogal op elkaar allemaal dus we konden de collectie van verschillende merken hout speelgoed doorploegen. Het bleek van Selecta te zijn en daar was ik wel blij mee eigenlijk omdat dat eigenlijk mijn favoriete merk is wat betreft houten speelgoed (voldoet aan driedubbel duurzaam; dwz: hout - gaat meerdere generaties mee - wordt gemaakt in Duitsland van Duits hout).

"Doen we ook nog ieder apart een cadeau", zei mijn man. Tja... hmm.. eigenlijk wel leuk, toch haar eerste verjaardag en zo maar een cadeautje krijgen is ook wel karig maar hm... nodig? Nou ja, ze krijgt nu dus 3 cadeautjes. Van mij krijgt ze een zachte stoffen babypop (en voor Sint een verzorgingsset voor de pop) (bijna helemaal niet 3dubbel duurzaam maar ik vond 'em zo leuk!). Ik haar er al helemaal mee rondsjouwen en de pop lekker knuffelen. Een "harde" Baby born babypop ligt ook al klaar, gekregen van een vriendin maar een zachte lijkt me iets beter voor haar leeftijd.

Afgelopen week heb ik wat speelgoed opgeruimd dat niet gebruikt is of wordt (of wij irritant vinden), ik moet het nog opsplitsen in Marktplaats - kringloop - kliko.
Wat leeft mijn dochter toch in weelde en wij doen er dus toch weer aan mee...
Sarah zou later, of onze omgeving nu, toch maar eens denken dat we niks voor haar over hadden op haar eerste verjaardag...
Zoveel speelgoed botst eigenlijk met wat wij voor ogen hebben mbt leefstijl. Daarnaast vond ik het een raar gevoel om zoveel geld uit te geven, enerzijds denk ik omdat ik nog steeds benauwd ben om geld uit te geven anderzijds omdat je je realiseerd hoe verdomd goed wij het hebben dat dat zomaar allemaal kan.

Het was ook een beetje moeilijk en slikken om speelgoed te bestellen bij leuke webshops. Mijn bedrijf in oprichting is namelijk deze week in rook opgegaan.
Deze week en eind vorige week had ik toevallig afspraken staan voor controles bij doktoren etc en daar kwam dus zo'n beetje unaniem het advies uit om niet door te gaan met de webshop omdat m'n lijf dat niet meer aankan. Dat voelde en wist ik zelf natuurlijk ook al wel een beetje aan maar het bleek een beetje slechter te gaan met me dan ik dacht....ik heb wat schuttingtaal gebezigd afgelopen week.
Bleek ook nog dat ik bijwerkingen heb van m'n medicatie waardoor het er ook niet beter op wordt maar hopelijk krijg ik volgende week een ander recept.

Het lijkt weelde, mijn situatie... ik hoef niks of weinig te doen voor m'n geld, ik krijg ook een tegemoedkoming voor twee dagen opvang per week voor mijn kind en ik ben "lekker thuis". Ik ben ook vaak bang dat de buren en andere mensen in mijn omgeving het zo zien.
Ik ben stikjaloers op mensen die juist keihard werken en ondernemen, ik wou dat ik het (nog) kon. Ik zou zo willen ruilen met iemand die zeurt. Voor mij is niet werken pure (geestelijke) armoede.

De toekomst? Moet ik nog uitzoeken met een arbeidsdeskundige die gaat kijken naar wat ik nog wel kan. Ik zie met angst en beven aankomen dat ik (weer) gedeeltelijk afgekeurd ga worden en voor de rest van de uren een simpel baantje moet zoeken om het vol te kunnen houden.
Zal ik het op monsterboard zetten? "gezocht: lullig baantje (niet achter de computer, niet tillen, niet te lang zitten, niet traplopen, geen lastige/ gestoorde collega's)" Het zal storm lopen ;-)

5 opmerkingen:

  1. Hoi Moneypenny,

    Herkenbaar hoor, je gevoel naar je WAO. Maar je krijgt WAO omdat je in het verleden wel hebt gewerkt, en er ook premie voor hebt betaald. En je buren hoeven toch niet meer te weten dan jij ze verteld? Misschien denken ze wel dat je man voldoende verdient.

    Zelf zie ik mijn WAO maar als salaris voor het vrijwilligerswerk dat ik doe. Betaalt de regering tòch voor hetgeen waarop ze bezuinigen...

    Niet te streng zijn voor jezelf hoor.

    Groetjes Jacq.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jullie grootste luxe is een fijn gezin te vormen met die kleine meid van jullie en een paar cadeautjes horen daar ook bij!
    Mijn dochter was 2 en vond de doos van haar pop zo mooi dat ik maar geen foto maakte, toen bleek dat daar nog iets in zat, nl. die pop, was ze helemaal verrast!
    Ik heb heel veel speelgoed bewaard op zolder en als ik kleinkinderen krijg dan hoeven mijn kinderen niet veel meer bij te kopen.
    Dit is vooral lego, duplo, knex, bionicels ed.

    Als je niet zo kan werken, hoop ik dat je geheel afgekeurd kan worden en dan iets zoekt dat je wel aankan op vrijwilligersbasis. Je hoeft je niet te bewijzen tegenover anderen!

    groetjes,
    Pien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een vervelende situatie! Vooral omdat je (wat ik zo begrijp) net je eigen winkel aan het opstarten bent geweest. Dat moet zeer doen!
    Ik hoop van harte dat het je in de toekomst beter mag gaan.

    En wat het verwennen betreft.. ach.. dat komt later wel weer. Let zelf op dat er niet te veel geld naartoe gaat en zoals je zelf nu ook al aan geeft: je bent al zo bewust bezig met het duurzaam inkopen. Goed hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Soms moet je gewoon lekker uitgeven!
    En ervan genieten, samen met je kleine meid.
    Die gezondheidsproblemen zijn rot! Hoop dat je toch een fijne invulling van je tijd kan vinden ( als huisvrouw en moeder voor jou niet genoeg zijn) .
    Veel sterkte en geniet van jullie kleine meid en haar verjaardag!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. he monnypenny

    ik snap jewel ik zit op het moment ook thuis met een uitekering en zou ook veel liever 32 uur in de week werken helaas is dit niet haal baar en ik beginnen gelukkig vlogende week vrijdag met vrijwilgerswerk en heb daar veel zinnen in hopelijk komt het met jou/jullie ook goed en geniet ondertussen hoe je dochter opgroeit want dat lijkt me het mooiste wat je kan overkommen

    groetjes natanja

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.