zaterdag 16 oktober 2010

Taste the waste en updates

Vanmorgen zag ik op TV de docu Taste the waste
We gooien net zo veel voedsel weg als we opeten. Taste the waste laat zien dat het ook anders kan. Er komen mensen aan het woord die deze ongelooflijke verspilling een halt willen toeroepen.
Wel interessant en verbazingwekkend, zit ik potverdorie netjes te zorgen dat ik zo min mogelijk weg gooi thuis, blijken er elders tonnen en tonnen voedsel gewoon weggegooid te worden. Heel bizar eigenlijk dat nog prima voeding gewoon weg gegooid wordt; vissen uit de oceanen die al overbevist zijn, fruit dat van ver komt en dat terwijl er nog genoeg mensen zijn die honger hebben of door geldgebrek niet goed kunnen eten. Gelukkig zijn er dus mensen die al nadenken over dit onderwerp.



Even weer wat updates over dingen waar ik over geschreven heb de laatste tijd:
 
- We hebben over een week denk ik al wel de vier spaarkaarten vol met merkjes van biologisch eten, dan hebben we dus 4 bioscoopkaartjes of ik zoek nog een leuke theater voorstelling uit.
Ik weet niet of het komt omdat biologisch eten nu beter beschikbaar is of omdat ik er toch nog beter naar zoek maar deze poging om meer biologisch te gaan eten is bijzonder geslaagd. De prijzen vallen me reuze mee eigenlijk zo met een beetje van Dirk, beetje Lidl, beetje groententas.
 
- Met m'n groententuin is het niet zo heel goed gegaan door onkunde, slakken, katten, vogels en plagen. Ik heb nu nog wel drie grote pompoenen (waarvan eentje vandaag geslacht gaat worden, voor lekkere pompoensoep, yammie) en mijn man verheugd zich op de boerenkool, die mijn tuintereur en de kattentereur heeft overleefd. We hebben dit jaar wel 3 pruimen gehad, wat aardbei en bessen. Uit de tuin had ik ook een handje peultjes en een courgette. Ik kan nog wat druiven en appels oogsten op dit moment en als ik goed zoek moeten er ook nog wortels te vinden zijn.
Morgen zelfgemaakte pompoensoep van zelfverbouwde pompoen met zelfgebakken brood van zelfgemalen meel, nice!
 
- m'n zelfgerepareerde vaatwasser doet het, tot mijn grote verbazing en nog groter genoegen, nog steeds. Yeah!
 
- ik maak nog steeds Sarah's eten voornamelijk zelf en vries het in. Meestal eet ze nu met de pot mee maar omdat mijn man laat thuis komt als hij werkt kunnen we doordeweeks niet vaak met ons drietjes eten. Soms is het wel handig, zo'n potje babyvoeding maar het liefst geef ik haar vers en onbewerkt voedsel.
Van de ingrediëntenlijst van sommige potjes voeding word ik niet vrolijk. Mijn man had potjes "spaghetti bolognese" meegenomen deze week, bleuh.... Ik maak deze week zelf wel even spaghetti bolognese (zonder water, wortel, aardappel, erwten, maiszetmeel, rundvleesaroma en ijzersulfaat, wel met circa 60% groenten ipv 25,5%) en vries een deel in voor Sarah "voor het geval dat".
 
- op mijn zolder is nog steeds een berglandschap van was te vinden, die is dus nog steeds niet "bij". Never ending story.
 
- ik scheid nog steeds m'n afval,  mijn blogje daarover was niet bedoeld om waardering te oogsten en te horen dat ik een held was maar dat het zo misschien over kwam ligt waarschijnlijk aan mijn beperkte schrijftalent. Toch bedankt nog ;-)! Voor m'n stoere heldengedrag heb ik dus deze week mogen boeten; weer ziek omdat ik waarschijnlijk niet goed uitgeziekt was van de vorige griep. Het is nu beter gelukt om me rustig te houden, al valt het niet mee als je kindje thuis is (as we speak is ze om onduidelijke redenen keihard aan het huilen in haar bedje (alle standaard oorzaken al uitgesloten))
 - de opstart van de webshop heeft even stil gelegen deze week; veel ook om over na te denken. Fysiek wordt het misschien toch ook een beetje lastig. Ik hoop dat ik binnenkort een coach krijg (daar bleek ik recht op te hebben, hulp bij reïntegratie) die me verder gaat helpen om echt goed en objectief de juiste route voor mij uit te stippelen.
 
- met de kattenoverlast van de buurkatten gaat het redelijk; het bazinnetje heeft het nu over genomen helaas. Ik ben er afgelopen week even aan de deur geweest nadat Sarah alweer wakker was geworden door de buren en ik na meer dan een half uur ook wel genoeg had van de herrie. Dat heeft geresulteerd een een scheldkanonade (met vrouwelijke lichaamsdelen en de ziekte waar ik helaas al mee te maken heb gehad, viel bij mij ook niet zo goed) en een bedreiging om me "helemaal in elkaar te slaan" die kracht bij werd gezet door een duw, terwijl ik Sarah op m'n arm had. Ik was echt helemaal van de kaart.  Ze denkt zeer waarschijnlijk dat wij hun kabelontvangst storen, expres. Daar zouden we dan wel heel veel moeite voor moeten doen, zoveel moeite, die acht ik niemand waardig. Compleet van de pot gerukt idee dus. Compleet van de pot gerukte reactie ook natuurlijk dus we krijgen een beetje het vermoeden dat er iets met haar aan de hand is (we horen haar ook af en toe hysterisch huilen) of dat ze veel drinkt ofzo. Eigenlijk moet je dat niet gaan invullen allemaal maar goed.
Ik baal er echt van en ik ben me rot geschrokken en van de andere kant heb ik dan ook weer medelijden. We hebben naast een buuf ook een buum en ze hebben twee kinderen..... Echt een rotsituatie... Hopelijk kan mijn man nog eens praten met de buurman over wat er nou aan de hand is en kan de lucht wat geklaard worden. Ik vind het jammer maar prima als de buuf d'r neus in de lucht steekt maar dit gaat te ver.

1 opmerking:

  1. Misschien is het handig om contact op te nemen met buurtbemiddeling in je woonplaats. Jullie kunnen dan aan 2 vrijwilligers je verhaal kwijt en daarna gaan ze dan praten met de buren. De bedoeling is dat jullie, onder leiding van de vrijwilligers, met elkaar in gesprek gaan om zo tot een "oplossing" te komen. Wie weet hebben zij ook wel last van dingen van jullie waar jij je niet bewust van bent. Het werkt vaak bijzonder goed.

    Groeten, Herminez

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.