maandag 18 oktober 2010

Feestelijke dagen

De laatste tijd rol ik af en toe mijn ogen als ik in de supermarkt kom. Hallo meneer de bedrijfsleider, is uw kalender soms stuk? Laatst liep ik met alleen een shirtje en een driekwart broek aan langs de pepernoten en aanverwante artikelen... the world has gone mad.
Toen ik laatst naar het tuincentrum ging voor kamerplanten, waren ze daar bezig met de herfst inrichting die duidelijk al hintte naar de Kerst. Aangezien dat al een paar weken geleden is denk ik dat ik nu met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel weet dat ik nu niet meer naar het tuincentrum wil omdat ik daar helemaal eng ga worden van alle kersttroepspullen. Ik weet niet hoe het komt maar zo'n overvolle kerstafdeling met ballen en glitters en glimmers en gedimd licht benauwd me gewoon.

Ik heb al meer dan 20 jaar een rothekel aan de feestdagen. Het was bij mij thuis vroeger een toneelstuk waarin mijn moeder de leuke Libelle-moeder speelde en wij allemaal one big happy family, bleuh. De spanning die er hing was te snijden en kon zo, met een beetje saus, opgediend worden aan het kerstdiner.

De leukste Sinterklaas-avond was die met met mijn man, een paar jaar geleden. We hadden afgesproken dat er een budget was van 5 euro en de cadeautjes mochten zelfgevonden, zelfgemaakt of gratis gekregen zijn. Ik was heel trots dat ik toch 3 pakjes had voor mijn man, met gedichtjes maar mijn man bleek evenveel zijn best te hebben gedaan. We hebben Triviant erbij gepakt en de pakjes kleurcode's gegeven, had je de Triviant vraag in die kleur goed, dan mocht je dat cadeautje uitpakken. Glühwein, warme choco, wat pepernoten en borrelnoten verhoogden de sfeer en 't was super. Mijn man kreeg o.a. leuke boeken van de kringloopwinkel en ik kreeg de agenda-met-een-bladzijde-per-dag die ik gevraagd had (had m'n man gekregen, was binnengekomen op het werk als geschenkje en niemand wilde 'em).

Wonderwel heeft de commercie dit jaar haast vat op mij gekregen; ik heb eigenlijk best wel zin in Sinterklaas en Kerstmis. Ik ben vanmorgen zelfs op zoek gegaan naar gevulde speculaas, ik had er ineens zo'n zin in. Niet gevonden overigens maar dat uitstel is dan weer goed voor mijn toegenomen rondingen en wederom afgenomen zin om te lijnen en sporten.
Ik zie al uit naar Sinterklaasavond; we gaan liedjes zingen bij elk cadeautje en Sarah krijgt haar eerste warme chocomelletje met goed fout en zoveel lekkere dingen erbij als ze lust, ofzoiets...
Ik verheug me ook al op de Kerst; onze foute plastic kerstboom in de woonkamer, energieverspillende lampjes in de boom EN in die ene sliert die ik heb, cadeautjes onder de boom, de hele rambam, laat het maar komen. Het meest verheug ik me er nog op om die kerstboomlampjes elke dag in de kerstperiode te zien schitteren in de ogen van mijn kleine meisje terwijl ze breed lacht.
Het kleine meisje is ook nog jarig 3 november, geen idee wat we allemaal moeten vragen en kopen voor haar de komende tijd.
Voor Sinterklaas weet ik het wel; dan krijgt ze van mij dat blauw veloursachtige jurkje voor Kerst waar van droomde toen ik zwanger was. Dat heb ik niet kunnen kopen of maken voor haar vorig jaar, haar eerste Kerst zag er heel anders uit dan wij gehoopt hadden. We waren toen met "groot verlof" maar moesten na de Kerst allebei weer terug naar het ziekenhuis en ik ben nog nooit zo ziek en slecht er aan toe geweest als vorig jaar Kerst. Dit jaar wordt het dus een heeele mooie Kerst, met ons drietjes onder de foute boom met ons kleine meisje eindelijk in haar mooie kerstjurkje. En ze leefden gelukkig nog lang... :-))

7 opmerkingen:

  1. Groot gelijk! Ze zouden ook een sperperiode
    moeten maken voor al die feestdagen..de sinterklaasboekjes vallen hier al enkele weken
    in de bus en de kerstbomen staan ook al van begin
    schooljaar te flikkeren in het tuincentrum...
    Hoe maak je kinderen nu nog duidelijk dat die
    goede sint pas binnen twee maanden komt?
    ik hou niet van die commercie, wel van de sfeer
    op de dagen zelf, gewoon gezellig met het gezin..
    maar de ene heilige komt niet voor de andere...
    Kerstversiering mag hier pas na Sint...daar zijn
    we streng op....
    Ben blij voor je dat je dit jaar zo kan genieten
    samen met jullie meisje...het worden vast mooie
    sfeervolle dagen en dat mag gerust...we leven
    maar één keer en het is al moeilijk genoeg....
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi plaatje schets je zo. Jij gaat er vast lekker van genieten en dat is je gegund. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik geef je helemaal gelijk. De laatste jaren hebben we geen kerstboom meer gehad en ik heb hem ook niet gemist. Maar met kleine kindjes kan je er niet om heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Even heel plechtig: Zo moge het zijn! Dat de zon altijd over jullie gezin mag schijnen, dat de nare dingen tot het verleden behoren, dat jullie altijd van elkaar mogen blijven genieten - onder de kerstboom, op het strand, in de zandbak....
    Dat gun ik je / jullie van harte!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij ons in de V en D liggen ook al de kerstartikelen. Als kind had ik een hekel aan kerstmis, maar u vind ik het wel fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn zoon(tje) van 17 vroeg of we de kerstboom al op konden zetten! Hij houdt daar zozeer van dat ik al een pion met lichtjes aan heb. Mijn man vindt die dingen niks maar zoonlief zie je genieten van de sfeer.
    6 December komt de kerstboom wel.

    groetjes,
    Pien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een ontzettend prachtige Sinterklaas heb je er van gemaakt! Voor € 5,00 cadeaus en er een onvergetelijke lange, gezellige avond van kunnen maken. Toppie!

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.