dinsdag 7 september 2010

Transition Towns

Sorry dat ik jullie wat verwaarloosd heb! Ik ben zo bezig met allerlei dingen dat het bloggen er even bij ingeschoten is.

Ik ben onder andere bezig met Transition Town in mijn eigen woonplaats.
Transition Towns zijn lokale gemeenschappen (grote en kleine steden, dorpen, wijken, eilanden) die zelf aan de slag gaan om hun manier van wonen, werken en leven minder olie-afhankelijk te maken en meer duurzaam. Piekolie en klimaatverandering zijn de belangrijkste drijfveren om in actie te komen voor verandering van onderop. (http://transitiontowns.nl/)

Ik was al heel lang op zoek naar vrijwilligerswerk of betaald werk waar ik mijn belangstelling voor duurzaamheid, milieu en toekomst in kwijt kon, ik wilde iets doen, ik wilde iets bijdragen, ook in mijn eigen woonplaats. Op de landelijke genoeg-dag zag ik een presentatie over Transition Towns en dat sloot heel goed aan bij wat ik graag wilde doen. Ik heb heel lang getwijfeld, kan ik niet, geen tijd ervoor, niet voldoende kennis, niet nu, ik ga/kan die kar niet alleen trekken... etc. Daardoor ben ik eerst iets anders gaan doen in de gemeente maar nu bleek dat er toch belangstelling was en dat er nog iemand was die ook een Transition Town wilde starten hier. We hebben de koppen bij elkaar gestoken en hebben besloten gewoon te gaan beginnen. Er moet nog veel gebeuren maar wel erg leuk om mee bezig te zijn, heel erg leuk.

Mijn eigen zaak begint ook steeds een reëelere optie te worden en vergt ook aardig wat tijd. Ik ben gisteren naar een speelgoedbeurs geweest om naar merken en groothandelaren te kijken. Heel wat opgestoken en veel om over na te denken (c.q. veel research te doen, als ik iets doe, doe ik het goed, ik kan morgen wel een webshopje beginnen en er misschien leuk geld aan verdienen maar zo wil ik het niet).
Ik heb gelukkig nog wel wat merken over waar ik van gecharmeerd ben, sommige vallen keihard af. Ze vallen af omdat ze weinig benul hebben van (of belangstelling in) veiligheid en/of maatschappelijk verantwoord ondernemen laat staan duurzaamheid. Een groothandel deed de hele veiligheid af als onzin (dat deden er wel meer) en kwam er eerlijk voor uit waar het hen om ging (en volgens de vertegenwoordiger mij om zou moeten gaan): omzet en marge. Nou, dat is dan ook weer duidelijk.

Met het kleine meisje gaat het ook heel goed, ze kruipt nu rond en gaat zelf zitten. Tijd om de woonkamer te verbouwen en te beveiligen! Ook heeel veel stofzuigen, elk klein friemeltje vind z'n weg naar het mondje. Ik heb nog steeds geen rubber bezem gevonden (dom-dom-dom, de thuiskapster is net weg, die had ik het even moeten vragen of zij een firma weet die ze verkoopt).

4 opmerkingen:

  1. Roos zei

    Gezellig dat je er weer bent!

    De makro verkoopt ze ik heb vorige week nog gekeken.

    mer gr Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, wat ontzettend leuk om daar mee bezig te zijn. Ik ben heel benieuwd hoe het zich allemaal ontwikkelt. Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. :-) als ik druk ben/aan het werk ben kom ik ook vaak veeul minder aan bloggen toe hoor,maar leuk om je plannen te hren en ehmde blokker/marskramer heeft ook rubbere bezems

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo, ik zag pas ook dat ze rubberen bezems verkopen bij groothandels voor kappers. Misschien wil je kapster er wel een voor je meebestellen als ze haar spullen inkoopt.Veel succes met je plannen! Groet Margriet

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.