zondag 8 augustus 2010

Wanneer is iets echt niet meer bruikbaar?

Dit weekend stond ik met man- en kindlief in de electronicazaak. De 15 jaar geleden gekochte TV was echt niet meer bruikbaar.
Aan TV's proberen te repareren, daar begin ik niet aan, te ingewikkeld en gevaarlijk bij die oudjes. Dus er staat nu een andere TV, een energiezuinige LCD LED.
Drie zaken zijn wij afgeweest, bij de tweede onze keus gemaakt, die was daar ook nog 50 euro goedkoper ook. Mooi... nou, mooi niet, hij was niet op voorraad en misschien kwam ie over een maand maar uiteraard probeerde de verkoper wat anders aan te bieden. We hebben afscheid genomen van de beste man. Bij de concurrent een paar deuren verder stond "onze" TV, echter dan weer duurder. Toen wij ons dilemma voorlegden aan de verkoper ging er zonder enig probleem 100 euro van de prijs af zodat we het voor dezelfde prijs kregen als bij zijn voorganger een paar deuren terug. Dat ging zo makkelijk... dan ga je ook vermoeden dat er meer dan genoeg marge op die dingen zit...

Nu zijn de problemen met de vaatwasser ook verder opgelopen. Ook als ik met een koffielepel dat ene onderdeeltje op scherp zet en wat wrik en wring in het handvat zodat de vaatwasser goed sluit en dichtgaat, gaat ie niet meer aan.
Wbt leeftijd en aanschafkosten is een monteursbezoekje niet echt financieel verantwoord.
Zelf nog proberen te repareren wel. Superleuk klusje, vind ik, vooral de voldoening als het lukt is enorm groot en als het niet lukt...tja, dan ben je even ver als dat je niets gedaan zou hebben.
Het gereedschapskistje kwam van zolder en ik aan de slag. Ik heb het probleem gevonden en toen ik alles weer dichtschroefde, jawel, resultaat, hij deed het!

Nu is het plastic mechaniekje van de sluiting (die een schakelaar indrukt of vrijgeeft) toch een beetje materiaalmoe vrees ik en elke wasbeurt het electronisch paneel losschroeven om het apparaat aan de gang te krijgen, mwah... ook niet zo praktisch.
Komende week schroef ik het mechaniek er dus even uit en snor ik de handleiding van het apparaat op voor een bezoekje aan de onderdelenshop. Even de prijs opvragen en dan de afweging maken, ik zal met manlief nog een maximum afspreken.
Update: onderdeeltjes kun je natuurlijk tegenwoordig ook op internet vinden, bedacht ik me net en indeed... daar is tie dan! 49,80 kost ie, incl verzendkosten. Ik heb de vaatwasser overgenomen voor 100 euro maar een nieuwe kost al gauw weer meer dan 300 voor een normale en meer dan 600 voor een inbouw (en wij wilden naar inbouw als deze vaatwasser op was...eigenlijk. Toen we het prijsverschil zagen, er.... misschien dat we er zo ook wel iets omheen kunnen bouwen...goed genoeg voor ons). Daarnaast is het ook weer verspilling om de vaatwasser de deur te wijzen als ie weer jaren mee kan door een onderdeeltje te vervangen, vinden wij.

De levensduur van mijn ex-koelkast heb ik 4 jaar kunnen verlengen met een nieuw onderdeeltje van 18 euro, een aardige meneer bij de onderdelenshop en inschakeling van een hulplijn ("hallo pap, ik lig nu mijn koelkast te repareren en ik weet niet meer zeker welk draadje waar zat, hoe zit het ook alweer met die electradraad kleuren?")
Gewoon proberen en leren (wel met in achtneming van je eigen veiligheid uiteraard, van te veel stroom wordt je erg sloom)

De sluiting van de wasmachine is ook al tijden geleden afgebroken, daarom ligt er al 2 jaar een stevige schroevendraaier bij. Ik ben al bijna niet meer anders gewend dan om een wasmachine open te maken met een schroevendraaier. De onderdelenmeneer zei dat het 20 euro zou kosten, wij vonden een schroevendraaier iets goedkoper en ook prima voldoen, zeker omdat de wasmachine al 12 jaar oud was en er elk moment een ander gebrek op kon treden...

Er is in Amsterdam een repair-cafe, ook op andere plaatsen heb ik wel eens van dergelijke initiatieven gehoord waar je hulp kunt krijgen bij het repareren van goederen. Ook op internet kun je veel hulp terugvinden of vragen en anders is er misschien altijd nog... je papa.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.