dinsdag 10 augustus 2010

Niets is meer veilig hier...

Mijn lieve kleine meisje wordt weer een stukje groter, ze kan achteruit kruipen en niets is hier meer veilig. De deurmat moest weg (vies als ze daar aan zit), mijn mooie plant moest uit de vensterbank (vallen bloemetjes uit, op de grond, die weer in het mondje kunnen), de vitrages en gordijnen worden aangevallen (ideaal om je aan op te trekken), ik heb eindelijk dat losse stuk plint vast moeten zetten, de ventilator moet ik nog opruimen, etc. etc. Vanmorgen hing ze een hele tijd aan de onderste knip van de deur (I want to break freeee!)
Haar witte sokjes waren na een expeditie onder de radiator ineens niet meer zo wit en ze had plukjes stof gevonden om mee te spelen. Oeps, hoe lang was het ook alweer geleden dat ik de radiators geraggerd had?? Best lang dus... wat een rotklus trouwens zeg met die ragger.
Daarna wilde ik nog even de stofzuiger pakken maar eigenlijk ging opvegen zo hier en daar net zo goed. Er ging een peertje boven m'n hoofd gloeien; ping! Idee! Als ik nou gewoon eens een bezem koop om de vloer tig keer per week te vegen, dan zuig ik gewoon nog maar een keer per week. Scheelt energie en zo'n bezem is ook veel makkelijker even te pakken. Zo'n rubber bezem lijkt me misschien wel wat maar misschien hebben jullie nog goede tips/ervaringen?
De PC is ook niet meer veilig. Sinds kort ben ik soort van thuis in de wereld van wazige woorden op IT-gebied, pingen, poofen, kraken, etc. etc. Om een lang verhaal kort te maken; voorlopig maar even niet internetbankieren tot alles nog een keer helemaal goed is nagekeken en m'n PC's helemaal leeg zijn geweest en opnieuw geïnstalleerd. Je hebt er een hoop werk aan, ik kom later nog wel een keer met meer tips maar hier alvast een paar
1. zorg voor een goede firewall
2. zorg voor een goed beveiligingspakket (zie consumentenbond of de beste computergeek die je kent, aan sommige pakketen heb je geen ...., dat het nog verkocht mag worden...grr)
3. zorg voor beveiliging tegen inbraak en zorg dat pogingen registreerd worden
4. verander regelmatig je wachtwoorden en geef niemand je wachtwoord. Wees er je van bewust dat je door het sturen van een e-mail aan iemand, het bezoeken van een website, iets plaatsen in een gastenboek etc., etc. je IP-adres achter laat. Als ze je IP-adres hebben is het daarna een kaasje schijnbaar.
5. sluit je computer goed af... ik had vanmorgen het toch WEER ondanks alles niet goed afgesloten, ik zag ineens nog lampjes branden op m'n laptop. Geduld is een schone zaak. Voor hackers is het heel praktisch als je je PC aan laat staan, zeker als het nog aan een (draadloos) netwerk hangt.
Het probleem is ook nog dat je er zelf verantwoordelijk voor bent wat op jouw PC/IP gebeurd dus als je het zaakje niet goed beveiligd... jouw verantwoordelijkheid schijnbaar, belachelijk aangezien zoveel computers zo lek als een mandje zijn, maar goed, politie en justitie (en softwarefabrikanten!) liggen ver achter op (cyber)criminelen schijnbaar.
Ik ben helemaal technologie-moe, al die apparaten hier die raar doen en waar ik tijd in moet steken om het aan de praat te krijgen of te houden, ik wordt er niet goed van. Je wordt er ook een beetje boos van, tenslotte komt iedereen blijkbaar heel makkelijk zo je huiskamer in en kan iemand zo van alles over je te weten komen en zich ook voordoen als jou en verder, gatver.
Ik moet een paar rekeningen betalen maar dat durf ik niet meer, ik ga ze wel bij de bank betalen (op PC daar, zal wel goed beveiligd zijn).
Ik denk dat ik morgen maar een low-tech dag neem, zo min mogelijk apparaten...

4 opmerkingen:

  1. Roos zei:
    Alleen de steel van zo swiffer is zo kort! Heb ooit al eens via fabriek een extra stukje toegestuurd gekregen maar dan wordt steel weer instabieler!
    Heb heel lang rubberen bezems gebruikt maar ze zijn nu allebei versleten,waren te koop bij de Aldi. Sinds jaren niet meer gezien,de Makkro heeft iets wat er op lijkt maar niet zo mooi.
    Het zijn handige bezems voor harde vloeren (kappers bezems zei mijn hulp).

    En wat wordt baby girl groot!
    Leuk om haar te zien ontwikkelen.

    Met hartelijke groet vanuit een zonnige provence Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Roos: Provence?! Als je me jaloers wilde maken, is gelukt ;-)
    Misschien moet ik maar eens bij een kappersbenodigdheden groothandel of -zaak aangaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb al jaren een zachte brede veger (gekocht in een ouderwets huishoudzaakje). Ideaal met drie kleine kinderen. Ook om uit de hand gelopen/gevallen hoeveelheden duplo, lego etc bij elkaar te schuiven.
    Volgens mij is het geen rubber veger, maar gewoon een met zachte haren (ipv harde voor buiten).

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heb ook al jaren een zachte bezem voor de kamer het werkt prima
    heb zelf last van schoduer en polsen dus dit was een goede oplossing en inderdaad spaart het energie
    groetjes tineke

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.