woensdag 11 augustus 2010

Hoe maak je een vaatwasser die niet meer wil starten?

Vanmorgen was ie echt vol dus ik kon weer aan de slag, grrr... Het ging dus weer niet. Ik heb het slot met handgreep eruit geschroefd om ermee naar de onderdelenhandel te gaan, ik was het helemaal zat.
Het probleem is dat de zwarte schakelaar hiernaast niet goed vrij komt, waardoor de vaatwasser niet start omdat het "normaal" zou betekenen dat de deur niet goed gesloten is.
Het witte plastic onderdeel dat je ziet boven de schakelaar, hoort (voldoende) omhoog te komen als de deur gesloten word.
Door de deur te sluiten draait een ander onderdeeltje (zie volgende foto, wit onderdeel dat draait tegen/om een wit en rond onderdeel dat aan je vaatwasser zit, dit onderdeel draait en vervolgens hoor je een klik, dan is het grotere plastic onderdeel bij de schakelaar vrij gekomen) om en daardoor komt het wit plastic onderdeel vrij.
Toen het onderdeel er eenmaal uit was heb ik het zitten bestuderen en ik kon me niet voorstellen wat een compleet nieuw onderdeel zou gaan helpen op de veren na, ik zou precies dezelfde stukjes plastic terug kopen, echter wel met nieuwe, sterkere veren.
Met een klein tangetje heb ik op de plek waar het linkse veertje vasthaakt in het plastic "het haakje" eerst rechtgebogen en toen een paar milimeter verder een nieuwe knik/haak gebogen zodat de veer weer strakker zou komen te staan.
Toen nog eens wat uitgeprobeerd en de dikkere veer die je ernaast ziet ook wat versteld zodat de handgreep wat beter terug zou komen.
Nog even alles schoongemaakt, goed laten drogen, de contactpuntjes even schoonkrabben en weer alles erin geschroefd.
Le voilá, hij deed het weer, meteen. Ik heb de klep nog eens opengetrokken en weer dicht gemaakt, hij ging weer opnieuw aan, yeah!!!

Dus men neme (uiteraard voor eigen risico, als het niet lukt, don't blame me):
-schroevendraaier
- tangetje
STROOM ERAF (jaaah, het hoeft niet spannender te worden dan nodig hè), schroefjes los maken, electa even losmaken (eventueel foto maken hoe het zit zodat je kan controleren of je het goed terug hebt vastgezet als je klaar bent), beetje buigen met een tangetje, contactpuntjes even schrapen, electra weer eraan, 8 schroefjes weer terug en dan klik je hier:
http://www.youtube.com/watch?v=45zyrRKi34I&feature=related
Kostenbesparing van 50 tot 600 euro (zijnde: vervangen onderdeel-onderdeel laten vervangen door een monteur tot nieuwe (inbouw) vaatwasser kopen)
Tot dusver mijn geplande low-tech dag... ;-)

Dit onderdeel zit of past in onze Indesit vaatwassers maar bij veel andere merken zal het waarschijnlijk wel zo'n beetje hetzelfde werken en kun je de problemen dus op dezelfde manier verhelpen.

2 opmerkingen:

  1. Dit ga ik je niet nadoen. Mijn technische kennis is nihil maar ik kan andere dingen...administratie, regeldingen ed. Voor de techniek heb ik mijn man....

    groetjes,
    Pien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat GOED van jou!

    Ik zet je tip over het repair-café even op de consumindergroep - ik vind het een geweldig initiatief, en ben van plan er de volgende keer heen te gaan met een cd-speler, die ik ook al uit elkaar heb gehad, maar niet naar mijn zin gemaakt kreeg....

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.