woensdag 16 juni 2010

muisvriendelijk muizen vangen en goedkoop is duurkoop

Muisvriendelijk muis vangen
Tip van Jos van Consuminderen met een knipoog (http://groups.omni-chat.com/consuminderen/Huishouding.ocgp?thread=1071186/7373376)
De beste gratis muizenval aller tijden is een hoge emmer (van de slager op de hoek)
Gooi er een laagje kippen of kanarievoer in en zet er een plankje schuin tegenaan..
De muizen ruiken het voer klimmen op het plankje en vallen in de emmer......
Door de hoogte en het gladde plastic kunnen ze er niet meer uit.

Met de emmer loop ik naar het aangrenzende gemeenteplantsoen en leg de emmer plat. De muisjes kunnen zo weer de vrijheid in....
Met een vol gegeten buikje.....Klemmen en vergif daar ben ik niet voor.......

Mijn ervaringen met muisvriendelijke vallen zijn te lezen via de link... drama, die dingen. Je zou het dus eerst eens kunnen proberen met de goedkope emmermethode, daarna kun je altijd nog hardere maatregelen nemen;-)

Koop wijzer
Nog een mooi praktijk voorbeeld als aanvulling op de koopwijzer die ik eerder heb geplaatst.
Het eerste paar was niet erg duur maar loopt voor geen meter, vanmorgen had ik na 400 meter lopen al een wondje aan m'n hak. Ze waren toch iets van 40/50 euro, jammer.
Tweede paar zijn mijn Ecco'tjes, heel m'n zwangerschap op gelopen, bijna elke dag, ik heb ze nu ook weer bijna elke dag aan, ze kosten wat meer dan het dubbele maar ze mankeren nog niets en ze gaan nog jaren mee (en m'n inlegzool past erin, kan zelfs lekker onder het losse zooltje, loopt een stuk prettiger).
Eerste paar heb ik net goed uitgepoetst met water en azijn en straks gaan ze mee naar het werk (de kringloopwinkel), misschien zijn ze voor een paar euro nog leuk voor iemand die een net kleiner voetje heeft. Voor mij een wijze les: goedkoop is soms duurkoop!

Ik last net op de blog van Eindelijk verstandig dat haar passen zijn geskimmed! Gatverderrie! Hier ook nog een keer de tip:
Ik kreeg van Marianne van stichting STOP (Stichting Tegen Oplichtings Praktijken) nog een goede tip: vraag altijd op je pinbon als je pint in een winkel en gooi ook nooit je pinbon van de geldautomaat weg in een prullenbak. Criminelen kunnen tegenwoordig blijkbaar ook met pinbonnen al genoeg om je bankrekening leeg te plukken. Neem ook geen te makkelijke wachtwoorden en verander ze regelmatig.
Ik denk dat ik deze week nog wel contact heb met STOP, het blijkt dat een artikel waar ik aan meegewerkt heb, over oplichting, toch gepubliceerd is. De journaliste die het geschreven heeft gaat het damesblad opsturen. Het is wel een geromantiseerd verhaal met toeters en bellen geworden maar de essentie is nog steeds mijn verhaal en ik hoop maar dat de juiste vrouw of man het gelezen heeft, als er ook maar een slachtoffer minder valt, zou dat al heel veel voor mij betekenen. Aan de ene kant ben ik dus heel erg blij met die publicatie, aan de andere kant geeft het ook wel wat oud verdriet voor mezelf. Maar goed, toen was toen en nu is nu!! Vanmiddag mag ik weer lekker werken en het is heerlijk weer vandaag, dat doet er veel meer toe. Als er nu ook nog eens geen file zou staan op de route die ik zo ga nemen.... :-). Ik ga nu ff kijken...

6 opmerkingen:

  1. Wat schoenen betreft ben ik het helemaal met je eens: ik probeer ook wel eens goedkope, maar dan heb ik meteen blaren. Ik heb een vergelijkbaar paar Ecco's en die kunnen jarenlang mee.

    De tip van de emmer vind ik erg handig, want in de winter hadden wij een erg vervelende muis die zich maar niet liet vangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Roos zei:

    Ik ben een aantal weken geleden ook geskimd..
    Bij een benzine station.
    Er was binnen no time ong 500 euro van onze rekening.Daarna pas al geblokkeerd door de bank, je kunt nl niet tanken in het oosten van ons land en 3u daarna ergens in Polen zitten.
    Schijnt dat er dan een computer alarm in werking gaat.
    Het kost je geen geld maar wel een nieuwe pas met een onmogelijk te onthouden nummer, en het feit dat ik me bedrogen voel!

    wens je fijn weekend ,

    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb even niets inhoudelijks te melden, maar wat ziet je blog er nu toch prachtig uit! Ik houd erg van die rozerode kleurtjes, en dan dat aquareleffect.... Ik overweeg soms ook te gaan bloggen - en dan wil ik ook zoiets moois......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De emmer werkt echt! Hier had op die manier een muis zichzelf gevangen, zonder dat wij daar op hoopten, die was via de wasmachineslang erin terecht gekomen.
    Op de stoep voor het huis heb ik de emmer omgetrapt, maar de muis was weer sneller het huis ingerend dan wij zelf :(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Hanna: heb heel erg moeten lachen om je reactie (last van visualisatie :-) ). Zal ik voor de volledigheid maar aan de tip toevoegen dat de aldus gevangen muis wel ver weg gedumpt moet worden?? LOL

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ha, wij hebben ook een muis in huis. altijd als ik alleen thuis ben zie ik heb lopen. ik wil heb graag vangen. met die emmer truc gaat het zeker lukken. bedankt!!!
    ;D

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.