maandag 14 juni 2010

Egyptologie, megaspeelkleed en tuin(kamperen)

De Saqqara-dag van afgelopen zaterdag was erg de moeite waard. Waarschijnlijk zijn niet veel van jullie enorm geboeid door Egyptologie (zoals ik) maar mocht er iemand zijn; ik moet m'n aantekeningen nog even uitwerken (zodat ik over een paar jaar nog iets snap van m'n krabbels), als je er interesse in hebt, mail maar even. Ik heb me luxe daarheen laten rijden (trein) en ook nog lekker gelunched bij de Botanische tuinen, verwendagje dus!


Ik heb vorige week voor Sarah een megaspeelkleed in de woonkamer gemaakt. Ze was zo aan het oefenen met draaien en rollen en in de box draaide ze zich tussen de spijltjes (weeeeeeeeh) en van de babygym rolde ze af en een vloer komt hard aan op je achterhoofdje als je nog niet de totale controle hebt over het terugdraaien op je rug. Daarbij zat ze ook regelmatig akelig dicht bij de scherpe en harde verwarming. Ik heb ons "oude" tweepersoonsdekbed van zolder gehaald. In de campingboxen viste ik zo'n stevige tentstokknijper op (om dekbed aan verwarming te klemmen) en in de keukenla een elastiekje (dekbed om thermostaatknop vastgemaakt) et voila! En Sarah kan nu rollen en rollen en rollen en spelen wat ze wil (sinds gister rolt ze ook er alweer naast, ik denk het startsein van de grote ontdekkingsexpeditie die de komende jaren door onze woonkamer en de rest van het huis zal trekken).

De buurkat(ten) die steeds in m'n voortuin z'n behoefte doet begint te slim te worden verdorie. Mijn kwakende eend met bewegingssensor lag vanmorgen met z'n gezicht in het zand (de eend hielp overigens wel, zo af en toe hoor ik de eend en als ik dan ga kijken is de kat al weg aan het sprinten). De vijand is afgelopen nacht dus van achter genaderd, heeft de eend omgegooid en is toen triomfantelijk een drolletje gaan draaien. Grrrrrr....





Dit weekend heeft Mr.Penny ons grasveldje wat opgeknapt en wat nieuw gras gezaaid. We hadden nog een erg oude en erg roestige grasschaar die het nog prima doet. Ik moest toevallig toch nog een boodschap halen en heb meteen goedkope cola meegenomen om de grasschaar in te ontroesten, het is aardig gelukt.














Wil er trouwens nog iemand een kopje muntthee? Wij hebben meer dan genoeg. Tuintip: zet munt en citroenmelisse in een emmer of bak in de tuin, anders kun je binnen een jaar een theehandeltje beginnen.












Leuk, jullie reacties op het tuinkamperen!
Daarover slecht nieuws: ik heb even zitten google-en om het uit te zoeken en ik vrees dat er toch weinig hoop is voor kampeergasten in de tuin. Misschien is er hier en daar nog een gemeente te vinden die het nog niet geregeld heeft in de Algemeen Plaatselijke Verordening (sinds het vervallen van de landelijke kampeerregels, WOR, is het noodzakelijk dit lokaal te regelen)
In die van mijn gemeente staat het volgende, en waarschijnlijk is deze tekst wel ingefluisterd via de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) dus hij zal in veel gemeenten wel hetzelfde luiden:

1. Het is verboden ten behoeve van recreatief nachtverblijf kampeermiddelen te plaatsen of geplaatst te houden buiten een kampeerterrein dat als zodanig in het bestemmingsplan is bestemd of mede bestemd.
2. Het verbod geldt niet voor het plaatsen van kampeermiddelen voor eigen gebruik door de rechthebbende op een terrein.
3. Het college kan ontheffing verlenen van het verbod in het eerste lid.
4. Onverminderd het bepaalde in artikel 1:8 kan de ontheffing worden geweigerd in het belang van:
a. de bescherming van natuur en landschap;
b. de bescherming van een dorpsgezicht.

Zo'n ontheffing, daar zou ik dan weer niet voor gaan, dan heb je denk ik meteen de belastingdienst in je nek als je die aanvraagt voor een langere periode ivm (neven)inkomsten.

Het is te snappen waarom deze regels ontstaan maar 't is wel jammer, als je toch een kennis 2 weekjes te gast wil hebben in je tuin, je zou zeggen, het is jouw tuin en jouw verantwoordelijkheid als ze overlast veroorzaken. Helaas, degenen voor u hebben het helaas al verpest voor de rest. (Het schijnt dat er bijvoorbeeld in Reusel veel problemen zijn geweest met jonge wandelende drankorgels die kampeerden bij boeren in de tuin, ja, dan noem je ook iets... Reusel (ik ben daar in de buurt opgegroeid dus ik ken het ;-) ))

4 opmerkingen:

  1. Nou, laat ik toch interesse hebben in geschiedenis...ik lees je uitgewerkte exemplaar graag eens.

    Dat kamperen wordt dus helaas niks. Ik zag het wel al zitten...zo'n tentje in de tuin.

    groetjes,
    Pien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goh, wat jammer dat kamperen in de eigen tuin niet eens mag. Je mag dus niet een paar vrienden/vriendinnen in een tentje in je eigen tuin laten overnachten.......
    tjonge,jonge.....

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Chips, ik ben de Saqqara-dag helemaal vergeten!
    En meneer Koek had me er nog wel overgemaild..
    Je kent me waarschijnlijk niet, maar als je tijd en zin heb, zou je mij dan ook zo'n uitgewerkt exemplaar willen sturen??
    Graag naar info[at]dazzlestar[punt]nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Pien en Moniek: moet m'n aantekeningen van de Saqqara-dag nog uitwerken maar het komt eraan! Leuk dat er meer Egypte-idioten zijn!!!! De meeste mensen vinden het maar een rare hobby.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.