maandag 3 mei 2010

Vandaag is het een half jaar geleden dat Sarah werd geboren. Wat is het snel gegaan enerzijds. We genieten zoveel mogelijk van de momenten die we nu hebben, ze is maar een keer zo klein. Laatst legde ik een jongetje van 1 neer op een speelkleed voor de papa die hem zou gaan verschonen, keek even de andere kant op en meneer was er al tussenuit gepeerd. Ik kan nu nog Sarah neerleggen, rustig koffie zetten, de krant lezen, een schone luier pakken en doekjes en dan ligt ze nog wel ongeveer op dezelfde plek, dat gaan we ook nog wel missen dus denk ik. Ik zie er ook wel naar uit als ze weer wat meer kan, dat is altijd toch weer leuk en ik ben gewoon benieuwd wat ze allemaal gaat doen en ontdekken dan. Als ze straks kan kruipen gaan we nog meer zien wat ze echt leuk vind omdat ze dan zelf kan bepalen waar ze op af gaat (mijn planten bijvoorbeeld ;-) ).

Bij toeval moest ik vandaag naar het ziekenhuis waar Sarah is geboren en waar ze op de couveuse afdeling heeft gelegen. Niet zo'n bijzonder feestelijke aangelegenheid eigenlijk omdat ik op controle moest ivm baarmoederhalskanker. Toen ik 30 werd kreeg ik verjaardagspost met de uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker. Toen het uitstrijkje was gemaakt werd er gevraagd of na 2 weken de huisarts wilde bellen voor de uitslag. "Ach, zei ik schouderophalend heel laconiek, "als het echt niet goed is hoor ik het toch vanzelf wel?". "Dat is ook wel zo", zei die mevrouw. Het bleek inderdaad zo te werken, na 2 weken werd ik op m'n werk gebeld door de huisarts en na wat dralen en draaien kwam het eruit "U moet er niet van schrikken hoor, maar wat u heeft noemen we een voorstadium van baarmoederhalskanker". Neeeee, daar schrik je uiteraard niet van hoor, dat kun je met alle macht proberen maar dat lukt je dus niet. Ik weet nog heel goed dat ik warm en koud tegelijk werd, je schrikt je gewoon lens. De volgende ochtend zaten we bij de huisarts, de dag daarna zaten we in het ziekenhuis. Inmiddels ben ik de tel kwijt hoe vaak ik naar het ziekenhuis ben geweest en hoeveel controles, ingreepjes/ ingrepen en andere afspraken ik heb gehad en hoeveel verschillende gezichten er tussen m'n knieën zijn verdwenen of er op uitgekeken hebben. Vandaag had ik weer de jackpot; wéér een andere arts in opleiding/co. Inmiddels ben ik zo alles gewend en ervaren dat ik de artsen in opleiding gerust stel en hier en daar help ipv andersom. Ach ja, ze moeten het ook leren maar het liefst had ik dat ze oefenden op een ander of op m'n vinger of grote teen ofzo, lijkt me een stuk prettiger. Ik was nu al een tijd niet gecontroleerd ivm mijn zwangerschap en het was pas de tweede controle na de laatste ingreep dus het is wel weer super spannend. Met het oog was er niets te zien (yeah!!!), als de kweek nu ook weer goed is (ooooh, please!!) dan is het eindelijk over en hoef ik pas over 2 jaar weer. Nog een weekje spannend dus. Nu snappen jullie dus ook misschien dat wij echt super-super-super blij zijn dat we Sarah hebben mogen krijgen... Na die ingreep moesten we nl. een half jaar wachten op de controle en toen was eindelijk alles weg en mochten we weer proberen zwanger te worden. Na de ingreep die ik heb gehad kun je wat of veel moeite overhouden om zwanger te worden of het lukt helemaal niet meer. In december kwam de uitslag dat alles eindelijk goed was en in februari waren we enorm verrast dat we toch zwanger waren na 2,5 jaar in spanning. Wat een opluchting en wat een zegen....
Ik voel me ook heel erg gezegend dat ik in deze tijd en in dit land mag leven (waar je vanaf je 30e wordt opgeroepen), anders was men er misschien niet op tijd bij geweest en zou het allemaal heel anders hebben kunnen lopen. Al dat gedoe is natuurlijk best heftig geweest maar pijnlijk, dat viel allemaal wel mee en het alternatief is veel pijnlijker en vervelender, dus ladies... als je wordt opgeroepen voor het bevolkingsonderzoek, ik zou gaan (ik weet dat er dames zijn die niet gaan dus daarom wilde ik het er eens over hebben, ga alsjeblieft!). ;-) Ja, ik weet dat het ff k.. is er er leukere dingen zijn maar ga maar liever toch ;-) ;-) ;-). Als je het niet voor jezelf wilt doen, doe het dan voor de mensen om je heen, wij weten inmiddels ook heel goed hoe die hierdoor geraakt worden..
ff om de sfeer wat te verhogen en de vioolmuziek te overstemmen nog een toepasselijke mop (deze heb ik nog verteld aan de gynac. tijdens m'n bevalling). Een cardioloog was overleden en de aula van het crematorium zat vol voor het afscheid. De kist gaat door de deuren heen en voor de gelegenheid vond men het toepasselijk om de deuren te decoreren met een afbeelding van een hartkamer op elke deur aangezien hij zeer betrokken was bij zijn werk. De kist is bijna verdwenen tussen de twee hartkamers als iemand in het publiek zijn lach niet meer kan houden en het uitschatert van het lachen. De buurman stoot hem aan en zegt "Joh, hou je in, dit kun je toch niet maken, wat is er met jou aan de hand???!!". "Ik-ik-ik", hikt de man, "ik ben gynaecoloog!!".

10 opmerkingen:

  1. Meid, wat zullen jullie idd even geschrokken zijn zeg! Ik ga trouw bij elke oproep, al is het idd K...

    En wat een mop WHAHAHAHAHAHA zie het al helemaal voor me....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je dat mooi opgeschreven! En goed dat je er zo stoer onder blijft. Je moet toch wat he?! Dan lijkt dit me wel de fijnste manier. Ik zal voor je duimen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Proficiat...al een half jaar....geniet er maar van dat je nog rustig kan zitten. De tijd dat je achter haar aan mag rennen komt nog wel.

    Sterkte met je controle.

    Pien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oe, heftig. Ik beloof hierbij plechtig dat, als ik over 3 maanden de uitnodigign voor m'n 30ste verjaardag krijg, ik zal gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ook in het voorstadium van baarmoederhalskanker gezeten en ben geopereerd toen ik nog maar 25 was. Altijd zo gezond als een visje geweest en dan dit...Ik kreeg weken na mijn uitstrijkje een BRIEF met de melding dat er afwijkingen aan de baarmoederhals gezien waren en of ik DRINGEND wou bellen naar de gyneacoloog :-( Mijn gyneacoloog heeft altijd net gedaan alsof de operatie geen invloed zou hebben op toekomstige zwangerschappen maar nu ik zwanger ben, lees ik wel wat andere dingen. Blij dat ik toen niet zwanger was...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Elke: wat een ongelooflijk verhaal zeg, ongelooflijk dat je een brief kreeg!!
    GEFELICITEERD met je zwangerschap!!!!! Hoeveel weken ben je nu zwanger?
    Wbt gevolgen voor toekomstige zwangerschappen..
    Ik heb ooit gelezen in een onderzoek dat 30% na een ingreep in de genoemde regio niet meer zwanger wordt. Van de overige 70% hebben meer vrouwen hulp nodig om zwanger te raken. Bij mij deed de ene arts ook dat af als onzin en de volgende vertelde dan weer dat het wel waar was. Wat nu de waarheid is en of die 30% nou echt klopt, weet ik nog steeds niet. Wij vonden dat wel super vervelend, al die onduidelijkheid en wij wilden geen enkel risico lopen dus wij/ik heb steeds verdere ingrepen geweigerd na de eerste. Ik had zelfs in m'n hoofd zitten dat ik kanker wel even zou verslaan en dat ik met vechten tegen kanker beter kon leven dat met kinderloosheid. Uiteindelijk wilde het ziekenhuis geen verantwoordelijkheid meer nemen voor onze keuze om niets te laten doen. Als we waren blijven weigeren hadden we officiele zaken daarvoor moeten gaan tekenen. Familie en goede vrienden hebben er toen ook op aangedrongen om toch maar de ingreep te laten doen. Het bleek dat het ziekenhuis niet voor niets geen risico meer wilde dragen, goede "educated guess" zeg maar. Als je jong bent schijn je de pech te hebben dat het sneller groeit en dus sneller overgaat in de volgende fase. Gelukkig is het dus heel goed afgelopen allemaal. Ik weet zelfs van iemand die helemaal geen baarmoederhals meer had (hoe dat precies kan en zit weet ik ook niet) en toch zwanger is geworden, via de natuurlijke weg. Er is ook een kans op vroeggeboorte na de ingreep dus daarom wordt je tijdens de zwangerschap gecontroleerd door de gyneacoloog. Ik was meteen goedgekeurd en zelfs die vrouw zonder baarmoederhals heeft geen speciale behandeling nodig gehad (ik geloof dat men een soort extra afsluiting kan maken met een matje om eh... de sluisdeuren netjes dicht te houden tot het hoog water komt ;-)).
    Er is ook heel veel onduidelijk over de oorzaak, dan lees je weer dat eraan getwijffeld wordt of HPV wel de veroorzaker is aangezien er onder nonnen die altijd celibaat geleefd hebben ook gevallen bekend zijn. Er zijn helaas heel wat mensen die het menen te weten die her en der maar neergeschreven hebben dat deze aandoening voortkomt uit promiscuiteit, dat vind ik ook super vervelend. Mijn schoonfamilie heeft hierdoor ook ergens een bel gehoord en heeft er zelf de klepel bij bedacht/ingevuld, fijn dat je dat ook nog eens over je heen krijgt. Even kort gezegd; er is mij verteld wanneer ik ongeveer besmet geraakt moet zijn en daaruit trek ik de conclusie dat het ook aan de promiscuiteit van je eerste partner kan liggen (waar je geen flauw benul van hebt tot de relatie over is en de tongen los komen). De reactie van mijn schoonloeder toen mijn man haar vertelde dat ik geopereerd moest worden was bijna nog het ergst van alles "Je had er ook maar beter niet mee in zee kunnen gaan", vervolgens heeft ze geïnformeerd bij mijn man of hij ons huwelijk niet ongedaan kon laten maken en of hij er financieel goed uit kon springen zodat hij niet teveel "schade" had. Dat heeft ons een jaar lang familiebezoekjes bespaart...we komen er pas weer sinds we zwanger zijn. Laatst was er ook weer zoiets; ik heb een online album van de kleine en daar staat reclame bij omdat het gratis is, er stond reclame bij van een datingsite en schoonmloeder had daarbij blijkbaar de wildste fantasieën weer tot waarheid verklaard, ze dacht dat die tekst van mij was en snapte niet dat het gewoon reclame was.... "Ze wilde niets te maken hebben met wat ik allemaal in het verleden had gedaan... of nu nog deed en hoe wij dingen onderling afgesproken hadden". Nou ja, daarom ben ik er dus niet blij mee dat er mensen lopen rond te roepen dat vrouwen die dit overkomt in feite allemaal snollen zijn (geweest) en daarom schrijf ik schoonmoeder dus vaak met een "l" ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een vreselijk verhaal! Zulke familie kun je missen....
    Ik ken wel vrouwen die nadat ze als kind misbruikt zijn besmet raakten met HPV - als je jong bent ben je des te bevattelijker - óók zo'n leuk gevolg van wat anderen je aandoen....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Hanneke: DAT vind ik pas een vreselijk verhaal, de rillingen liepen over m'n rug!
    En sommige familie kun je idd wel missen als kiespijn... ik geloof dat ik wel redelijk ervaringsdeskundige daarin ben ;-). Dit is maar het topje van de ijsberg uiteraard, er waren meer redenen voor mijn man om geen contact meer te willen, je blijft niet alleen om dit bij je ouders weg, 't sudderde al langer. Weet je wat het is, ieder huisje heeft z'n kruisje. We doen nu maar allemaal of ons neus bloed en er niets is voorgevallen, dat is toch het beste voor de lieve vrede en iedereen maar we geven nu wel heel duidelijk grenzen aan en zeggen er wat van als ze overschreden worden. Vinden ze niet leuk en dat zijn ze niet gewend, iedereen heeft alles maar laten gebeuren en alles geaccepteerd altijd van ze, daar zit waarschijnlijk ook het probleem...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn moeder zou hetzelfde hebben gereageerd. Goed dat je even uit de buurt bleef maar voor mini is het wel leuk om een oma te hebben, mijn moeder vermijdt alle oma dingen en heeft dus geen band met mijn kinderen. Jammer maar helaas.
    Och je hebt 2 oren en zolang je man achter je staat is het toch goed?

    groetjes,
    Pien

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een domme (*&$%&) schoonmoeder heb je. Heel jammer. Maar ook ik ga braaf naar de controle toe. Bij mij werd dit gedaan door de assistente van mijn huisarts. Dit was zo'n schat van een mens dat ik er echt weinig problemen mee had.
    Nu is er een nieuwe assistente maar dat is ook al zo'n lieverd dus we blijven gewoon gaan. In mijn geval heb ik mijn kinderwens al ruim vervuld maar ik wil toch tezijner tijd een spetterende oma worden. Dat lijkt me toch gaaf!!

    Ik vind jouw blogs heel goed en ik kijk iedere dag of je weer wat hebt geschreven over Sarah of jezef. enne die schoonmoeder?? Niks van aantrekken als haar zoon maar een schatje is.
    groetjes Jacqui

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.