dinsdag 27 april 2010

Marketing madness

Ik, of eigenlijk Sarah, kreeg post van Liga, een gratis pak "eerste stap" koekjes, geschikt voor baby's van 3-6 maanden (ook heel handig gepland van Liga aangezien ze over een week al 6 maanden wordt).
Ik had er al meer van gehoord en eens gekeken in de winkel wat er nou eigenlijk allemaal in zit. Toen heb ik vanwege de suiker besloten dat rijstebloem in de fruithap en later soepstengels, rijstwafels, etc. als tussendoortje mijn voorkeur hebben. Nu staat er in het boekje van Liga dat soepstengels en rijstewafels niet geschikt zijn voor baby's. Het zou niet snel genoeg oplossen in de mond en daardoor gevaarlijk zijn. De baby Liga's lossen wel sneller op en zouden daardoor beter zijn....(even de suiker daargelaten blijkbaar).

Vooral in het geval van een soepstengel lijkt mij dat meer marketing op een foute manier (ouders schrik aanjagen en zo je product verkopen) dan waarheid. Ik heb er nog nooit van gehoord, vele kinderen zijn prima en veilig groot geworden zonder oplossende Liga's en ook op het gehele internet ziet niemand, behalve Liga, gevaar schuilen in een soepstengel. Toch? Liga mag z'n koekjes dus houden, ook die gratis koek, hier heb ik al helemaal geen behoefte aan.
Er zijn wel meer fabrikanten die inspelen op angsten en behoeften van ouders (krijgt je kind wel voldoende goede vetten?), de ouder die niet verder kijkt (of daar geen tijd voor heeft) kiest daardoor misschien eerder voor zekerheid; tenslotte wil iedereen het beste voor zijn/haar kind en weer wat flessen boter verkocht...
Zo zie ik wel vaker reclame en marketing waarvan ik eerder iets niet ga kopen dan juist wel. Ik heb tijdens mijn zwangerschap ook een sprookjesboek gekocht met het verhaal van "de nieuwe kleren van de keizer".
Ik zie hier wel een gelijkenis in bij mensen die zich zo laten leiden door uiterlijk vertoon en geloven in wat markteting ons wil laten geloven en wat anderen ons proberen op te leggen (of misschien elkaar wel wordt opgelegd, snel een beetje hoger, haren langer mooier, net een beetje beter dan de rest...). Ook in deze trant vond ik de uitzendingen over een dure "handgebreide lamswollen trui" van de Keuringsdienst van waarde wel interessant. Ten eerste bleek de wol van die dure trui niet helemaal te zijn wat de verkoper claimde en ten tweede kon je je oma precies dezelfde trui laten breien voor ik geloof meer dan 100 euro minder. Waar betaal je dan voor? Een naampje in je trui, een fata morgana idee dat dan bij dat naampje hoort, marketing en de dure wensen van de bedenker.... dat denk ik er dan tenminste bij.

Oh ja, van die vierkante ontbijtkoeken heb je trouwens ook veel voordeliger in een verpakking zonder plasticjes en doosjes bij de supermarkt (bij Dirk wel eens gehaald). OK, ze zijn iets minder lekker en je moet ze zelf nog een een doosje stoppen (gratis gekregen in een babydoos, is dus ook al geregeld) maar dan ben je ook weer veel voordeliger uit als je die koeken lekker vind tussendoor of ze mee wilt geven aan je kinderen.

2 opmerkingen:

  1. Die liga's zijn best lekker....die eet ik dus zelf nog. Maar ze zijn dus wel zoet.

    Pien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind "liga's" ook lekker tussendoor maar ik eet tegewoordig suikervrije (EKO, gezoet met tarwestroop) die ik koop bij de natuurvoedingswinkel.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.