woensdag 31 maart 2010

Zelf babyvoeding maken

Vandaag de eerste fruithapjes voor dochterlief gemaakt. Als je een mes vast kunt houden kun je zelf babyvoeding maken. Ik heb een appeltje en later een peer even geschild, klokhuis eruit, in stukjes snijden en met een heel klein beetje water gaar gestoomd en vervolgens gepureerd (nu voor die kleine hoeveelheden vond ik het apparaatje op de achtergrond wel handig, ik heb het in zo'n beker in de magnetron gezet en het daarna erin gepureerd maar dat kan ook allemaal met een pan en een (groenten)zeef).
Na het afkoelen heb ik ze in ijsklontvormpjes gedaan en er een diepvrieszakje overheen gedaan voor de hygiëne. Volgens het "babyprakpraat-boek" dat ik heb is dit een maand houdbaar in de vriezer.
De konijnen waren weer erg blij met de schillen en klokhuizen, ze zullen het inmiddels wel omgezet hebben in mest voor de tuin. Van de tuin zouden vervolgens weer biologische groenten moeten komen om (baby)voeding te maken en zo is het cirkeltje weer rond.

Omdat je begint met heel weinig voeding, maar een theelepel, is het wel handig om het in te vriezen in blokjes die je per stuk kunt ontdooien. Overigens is het wel de bedoeling dat ze zoveel mogelijk vers eten krijgt maar soms zullen wij iets willen eten waar je niet zo makkelijk een babyvariant van kunt maken en dan is het wel handig om wat in de vriezer te hebben.

Vandaag nog een babypretpakket opgehaald, er zat toevallig ook een potje in met babyvoeding. . Ik keek eens naar de ingrediënten: 69% wortel, 16% water en 15% rijst. Dat wil dus zeggen dat er eerst aardig wat water wordt toegevoegd om het te koken (meer dan ik gebruik), het heel fijn gemaakt wordt als het gaar is en het vervolgens weer te dun is en er dus rijst(ebloem?) bij moet om het weer dikker te maken (en dat is volgens de fabrikant dan ook nog zo uitgekiend dat het goed is voor de spraakontwikkeling van je kind, dùùh!). Heel toevallig zijn water en rijst ook nog eens goedkoper dan verse groenten of fruit.
Zo'n potje (niet biologisch) kost gemiddeld 0,75 tot 0,90 in de aanbieding (A-merk) ik denk dat je zelfs met de electriciteit die je verbruikt erbij toch nog goedkoper uit bent, zeker als je grote hoeveelheden maakt. Daarbij heb je dan ook nog eens 85-90% groente/fruit/aardappel in de hap. Als je zelf van biologische producten voeding maakt moet het volgens mij nog meer lonen.

Inwecken
In het babypakket zat ook nog een alleraardigst boekje van de producent, daar stond in hoe ze de potjes langhoudbaar maken. Potjes worden gewassen en voorverward tot 85 graden, dan worden ze gevuld met voeding die dezelfde temperatuur heeft. Aaah, dacht ik, bedankt voor de tip. Ik denk dat ik toch maar eens kleine weckpotjes ga kopen. De een zegt dat het kan, de ander ziet bezwaren ivm een bacterie die kan ontstaan bij ingeweckte groenten. Ik ga het toch maar eens proberen en nog meer info zoeken over die bacterie en hoe je die kunt voorkomen en herkennen.
Aangezien wij over anderhalve maand weer afzakken naar het zuiden voor een lang familieweekend lijkt me ingeweckte voeding wel handig voor achter de hand.

Op de foto zie je ook onze preisoep voor morgen (vermomd in die witte bak). Heb ik morgen minder werk. Ik denk dat ik als toetje nog fruitcrumble ga maken met warme vanillevla als saus. Onze gast is een vriend die op een kamer woont en leeft op magnetonmaaltijden, zo af en toe word hij hier en daar bijgevoed en als hij hier komt eten probeer ik altijd zoveel mogelijk groenten en fruit in die jongen te proppen zodat ie overeind blijft.

8 opmerkingen:

  1. Waarom zou je fruit garen? Het heeft rauw volgens mij meer voedingswaarde toch? Je kunt het toch ook vers invriezen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Ineke over babyvoeding: goede vraag eigenlijk-bedankt! Ik heb het braaf gedaan zoals het in m'n boek en op internet stond. Ik weet niet zeker of gepureerde appel en peer wel fijn genoeg wordt als je het niet gaart voor een baby van (vandaag) 5 maanden. Ze heeft tot nu toe natuurlijk wel alleen nog maar melk gehad met een paar keer wat rijstebloem. Ga het eens uitzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor meer inspiratie voor het zelf maken van babyhapjes: kokenvoormijndochter.nl.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I reallу lіκe it ωhen inԁiѵiduals get tοgetheг and share
    vіews. Great site, stісk with іt!

    Here is my wеb-site ... Cars 2 Lightning McQueen Ride On Car
    My site > kids battery operated cars

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sweet blog! I fοund it whіle bгowsing
    on Υаhοo News. Do you haѵе аny suggestions on how to get liѕtеԁ
    іn Yahοo News? Ι've been trying for a while but I never seem to get there! Thanks

    my web blog :: freeps3x.tumblr.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Great іnfοгmation. Lucky me I ran aсross уour website
    bу аccident (stumbleupon). I've book marked it for later!

    My blog caravan accessories

    BeantwoordenVerwijderen
  8. I'm really enjoying the design and layout of your blog. It'ѕ а νery easу on
    thе eyes which maκeѕ іt much moгe enjоуable fοr me to cоmе hеге and visit more often.
    Dіԁ уou hirе out а ԁesigneг to
    create уour thеmе? Eхceptiоnal worκ!


    My wеbѕіte; how to jump higher

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.