vrijdag 12 februari 2010

boodschappendag en uitje met de museumkaart

Vandaag is het bij ons boodschappendag, ik heb net het lijstje al gemaakt. Even gekeken wat er nog op moet/kan en welke groenten er in de aanbieding zijn en een weekmenu gemaakt.

vr kaasfondue (met stokbrood, broccolliroosjes, kerstomaten en katenspek)
za hutspot met rookworst
zo eet ik alleen, pizza met salade
ma eet MrPenny alleen, pizza met salade (het is carnaval en we hebben maar besloten om ieder apart een dag te gaan zodat de ander bij Minipenny kan blijven)
di witlof in ham met kaas uit de oven en aardappelpuree (witlof in de aanbieding)
wo spaghetti (hoeft alleen nog maar een pond tomaten bij)
do spinazie met boomstammetjes of rode kool met gehaktbal (beide nog steeds niet opgemaakt, ligt in de vriezer/voorraad)

Ons lijstje is dus ook niet zo lang maar dat hebben we wel vaker:
-sojamelk
-cola
-sinas
-mineraalwater
-belegen kaas
-2x afbak stokbrood bruin (ook voor zondagochtend)
-broccoli
-katenspek
-pizza's
-ijsbergsla
-winterwortel
-magere rookworst
-netje tomaten
-eieren
-2x beleg
-1xzoutjes
-manderijnen of sinaasappel

Dit is voor ons genoeg voor de hele week. Deze week is niet zo'n heel goed voorbeeld maar ik combineer ook vaak dingen. De kaas is bijvoorbeeld voor de kaasfondue, in kleine blokjes over de sla en geraspt over de witlof. Van de kerstomaatjes houd ik er een paar achter voor bij de salade. Met z'n tweeen zijn de zakken boontjes en prei voor ons te groot dus dan eten we daar twee keer van maar dan op een hele andere manier klaargemaakt (bv. preischotel de ene dag en de andere dag nasi van de rest van de prei en de ene dag boontjes met aardappel en vlees en de andere dag boontjes in een schotel of soerendeng boontjes). Door te combineren heb ik nooit restjes over, we gooien bijna nooit eten weg, tenzij het bedorven is geraakt.

Mini heeft weer last van doorkomende tandjes en voor 't eerst spruw (verdorie!, ben nog zo voorzichtig geweest. Ik heb eergister nog snel een magnetron flessen sterilisator gekocht via Marktplaats zo'n ding is nu erg handig.) Minipenny is dus wat hangerig, ze wil veel troost dus ze zal veel in de draagdoek rondgedragen worden wel fijn vinden. Nu hebben we bedacht dat we vanmiddag bij een kasteel gaan wandelen en als ze niet teveel huilt, meegaan met de rondleiding. Als ze toch rondgedragen wil worden kun je maar beter buitenshuis rondlopen dan binnen ijsberen. De toegang is voor ons gratis omdat we een museumkaart hebben, als het dus tegenvalt of als we moeten afbreken omdat Minipenny overlast veroorzaakt voor de andere mensen maakt het niet zo uit. We zijn nog steeds heel blij met de aanschaf van de museumkaart en we halen het jaarbedrag er elk jaar ruimschoots uit.

Verder heb ik deze week babyspulletjes en babykleertjes uitgezocht. Ik heb zoveel (jongens)kleertjes over en er zijn dingen die we niet meer gebruiken. Ik heb dozen en tasjes klaar staan voor een zwangere vriendin "voor de heb", een doos zwangerschapskleding waar ze uit kan lenen en een lijstje gemaakt van dingen die we te leen hebben. Ze mag alles hebben aan kleertjes en flessen etc. op voorwaarde dat ze de kleertjes die ze niet wil wel naar een kledingcontainer brengt (of het even uitzoekt hier, dan breng ik het weg, sommige dingen zijn wel wat ouderwets misschien). De leukste jongenskleertjes heb ik nog wel bewaard, een paar stuks die ik niet kwijt wilde. Minipenny zal verder regelmatig vrij stoer gekleed gaan de komende jaren (de vriendin waarvan ik de kleertjes kreeg heeft twee jongens) maar ach, vind ik eigenlijk ook wel leuk.
Sinds gister begint er ook een idee te ontspruiten aan mijn brein om van een ongewenste damesblouse zomerkleertjes voor Mini te maken, meer daarover als 't geslaagd is.

1 opmerking:

  1. Ook hier heel veel plezier van de museumjaarkaart, ik haal het geld er ook makkelijk uit. Van de week kwam de nieuwe rekening en toen even berekend. Ik heb voor zo'n 70 euro naar musea geweest en de kaart kost 35 euro.
    Verder vind ik het een voordeel dat je zo even ergens naar binnen kunt lopen, ook al is het maar een half uurtje. Zo vond ik het Rembrandthuis als gebouw erg mooi, maar de tekeningen etc minder (was ook al de hele dag op pad). Maar als ik 8 euro toegang had moeten betalen, had ik er niet heen gegaan. Nu gewoon een half uurtje gekeken en toen weer weg. Prima!

    Wat betreft die kledingcontainer: ik hoop dat je beseft dat niet al die kleding naar bijv. Afrika of het oostblok gaat? Vaak wordt de prima kleding er uit gehaald, maar alles wat een beetje gedragen er uit ziet, wordt opgekocht en als lompen gebruikt voor bijv. het dempen van sloten etc. De opbrengst komt dan wel weer ten goede aan het 'goede doel'.
    Misschien kun je een organisatie in de buurt zoeken die kleinschaliger humanitaire hulp biedt en zelf zorgt voor het versturen van containers met kleding etc.

    Maar sowieso: lief dat alle kleding en spullen zo goed worden gebruikt, het is vaak nog zo goed!

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.