woensdag 7 oktober 2009

Pensioenk(r)ater

Ik wist al langer dat het niet zo best was gesteld met m'n pensioenvoorzieningen maar nu krijg ik een voor een brieven van de pensioenfondsen waar ik steeds maar een paar jaar pensioen heb opgebouwd dat het bedrag zo laag is dat het wettelijk gezien afgekocht mag worden.
Ik begrijp 't wel, ze maken natuurlijk wel ieder jaar wat kosten voor dat relatief kleine bedragje. Rekeningnummer opgeven en handtekening graag, het geld komt eraan.



Ik heb zelfs een pensioenfonds waar het bedrag 0 euro is geworden, ze hebben er heel veel kosten afgetrokken en het was een beleggingspensioen, daar had ik geen keuze in.

Nu wordt het grootste bedrag even na 1 februari uitgekeerd en dan...... heb ik helemaal niks meer aan pensioen, niks, noppes, nada.

Het wordt dus hoog tijd om een fijn en betrouwbaar tussenpersoon te vinden die eens goed naar onze verzekeringen kan kijken en een plan kan maken voor mijn pensioen. En zin dat ik daar in heb..... niet dus... Maar ja, het moet wel een keer gebeuren. Ik heb ook geen levensverzekering en als mij iets zou gebeuren, moeten Mr. Penny en Minipenny wel goed verzorgd achterblijven natuurlijk. Mr. Penny heeft een polis via z'n werkgever waarin een levensverzekering en pensioen mooi samen is geregeld, zoiets zou ik ook wel willen. Moeten we het alleen nog in de begroting zien te proppen, die polissen zijn niet goedkoop :-(. Misschien toch eerst maar een paar jaar een spaarrekening? Over een maandje of twee ga ik er eens mee aan de slag. Nu eerst nog zwangeren, bevallen en kramen.

Vandaag ben ik 37 weken zwanger, Minipenny is nu in principe "af" en mag komen (nog even wachten zou natuurlijk beter zijn maar als Minipenny nu de uitgang gaat zoeken dan wordt het niet meer tegengehouden). Spannend hoor! Ik zie niet zo heel erg op tegen de bevalling, ik heb me voorgenomen om het maar gewoon te laten gebeuren, het zal toch echt moeten en het zal moeten gebeuren zoals het gaat lopen, daar kun je weinig aan beïnvloeden (dat kan ik nu natuurlijk heel rustig zeggen, wacht maar tot het begint, dan piep/puf ik vast wel anders). Het wordt natuurlijk best wel veel "auw" maar ik vind het ook wel heel gaaf dat m'n lichaam het allemaal kan en ik ben er best wel benieuwd naar. Ik zie al zo lang uit naar dat moment dat mijn kind op m'n buik wordt gelegd, al toen ik nog een tiener was. Vroeger om de verkeerde reden denk ik, ik wilde graag een kindje omdat ik iets nodig had van dat kind, nu is het andersom. We hebben echt nog even getwijffeld of we wel een kind moesten willen, ook nu, in deze wereld, zo'n kind vraagt er niet om om geboren te worden dus je moet een kind wel heel wat te bieden hebben een leven lang vonden wij. We zijn uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat we een kind een hoop te bieden hebben en dat we een hoop te geven hebben en dat we niet een kind willen omdat we iets missen of nodig hebben maar omdat we willen geven. Het heeft er ook even naar uit gezien dat we met z'n twee zouden blijven en we hadden al tegen elkaar gezegd dat we dan ook samen gelukkig oud konden worden. Toen bleek het geluk ons toch nog gegund te zijn om zwanger te worden, geweldig!!!! Ik kan echt niet wachten tot ik Minipenny in m'n armen kan sluiten en Minipenny eindelijk kan zien.
Groetjes,
Moneypenny

4 opmerkingen:

  1. Hoi,

    Wij zijn inderdaad wel vooruit planners, vooral ik. Ik wil altijd een plan hebben voor de komende periode, een noodplan, etc. Zit in de aard van het beestje, ik wordt ook heel onrustig als alleen ineens op z'n kop gaat. Ik voel me gewoon fijner als ik een beetje weet waar ik aan toe ben.

    Gemiddeld bouw je 40 jaar pensioen op (vanaf 25 jaar tot 65). Er staan bij mij werkloosheid en perioden dat er ook niet opgebouwd wordt weer voor de deur dus ik weet dat 't niet zo gaat opschieten. Kortom, ik heb op het eind dus zo'n 10 jaar, en dus 1/4 van m'n pensioen gemist met opbouwen. Het scheelt wel of ik 1000 of 750 Euro per maand krijg tzt. Ik ben niet zo super gezond dus ik twijffel of ik werken t/m 65 zowieso wel ga halen en aangezien de AOW-leeftijd ook als het nu niet is nog wel keer omhoog gaat... Ik denk dat je er bijna niet meer aan ontkomt om zelf iets te regelen in de nabije toekomst.
    Bovendien wil ik dus een levensverzekering, als mij nu iets gebeurd dan kan Mr. Penny niet voor altijd in ons huis blijven wonen met Minipenny, laat staan er ook nog eens die dagen extra kinderopvang betalen die ik normaal thuis was en dat is toch ook niet wat ik wil.
    Ik zou ook graag met Mr. Penny na ons pensioen een camper, busje of caravan nemen en lekker heeel lang en rustig rond gaan trekken op de wereld, ik moet er niet aan denken om dan thuis rond te moeten hangen, daarvoor moet dus ook gespaard worden. We gaan tussendoor ook heus wel leuke reizen maken en niets uitstellen maar ik heb een tijdje gebackpacked en dat gevoel wil ik nog een keer in m'n leven meemaken en 't liefst dit keer samen met Mr. Penny. Zo een vakantie van een paar weken en daarna weer aan het werk is toch net wat anders. We genieten er volop van en we vergeten het werk na 2 dagen maar het is anders dan echt "vrij zijn".
    Dus nou ja, dat is 't plan een beetje....
    Af en toe denk ik ook wel eens: pff... ik zie dan wel en ik kan met weinig ook rondkomen. Maar ja, echt krap zitten was nou ook weer niet zo leuk, misschien dat we dat ook krampachtig proberen te voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Groot gelijk dat je nu al zover vooruit denkt. Ik wilde dat ik dat had gedaan. Ik ben begin veertig en krijg geen pensioen omdat ik volledig ben afgekeurd.
    Wat betekent dat ik later of alleen wao heb of zelf geld opzij moet leggen voor een "pensioen". Alleen wao is helemaal geen vetpot, als de wao dan nog bestaat trouwens. Dus zet ik geld opzij voor "later", als ik groot en 65 ben. Maar ik wilde dat ik veel eerder was begonnen met het reserveren, dan zou ik heel wat meer gehad hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ingrid, als je volledig bent afgekeurd krijg je nu WAO (heet tegenwoordig WIA). Jij bedoelt dat je later alleen AOW zult krijgen.
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klopt, ik had de letters omgedraaid. ;-)
    Ik bedoel idd dat het na mijn 65ste dan alleen AOW is en ik geen pensioen krijg.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.