maandag 26 oktober 2009

Huishoudelijke taken en voordelig en milieuvriendelijk schoonmaken

Ik heb vanmorgen instructies gekregen van Mr.Penny om 't rustig aan te doen. Aangezien we dit weekend niet aan de wekelijkse poetsbeurt van het huis zijn toegekomen en 't kriebelt heb ik om nadere specificaties gevraagd van wat mocht "Beneden stofzuigen?"-Nee! Hmm... "Bed verschonen en meteen wasje draaien?" (Okay, hou je vast..) - Nou, vooruit dan maar dan wel bijvoorbeeld vanmorgen de hoeslakens en vanmiddag pas de kussenslopen afhalen hoor!
Ik heb Mr.Penny maar een hele fijne werkdag gewenst en maar even niet tegengesputterd dat ik ...... (***) niet gehandicapt ben ofzo!! Hij bedoeld 't goed en is super lief maar dat is wel erg overdreven overbezorgd.

Enfin, vandaag ga ik dus rustig aan toch e.e.a. aan 't huishouden doen.

Het bed is dus al afgehaald en alles ligt lekker te luchten. Wij laten ons bed normaal ook altijd onopgemaakt achter zodat het dekbed en het matras lekker kunnen luchten en het vocht dat je 's nachts verliest eruit kan. Lijkt ons veel frisser en het is nog beter voor je matras ook, dat gaat dan langer mee. Doorgaans krijgen wij ook weinig bezoek dat ook op onze slaapkamer komt inspecteren of we ons bed wel hebben opgemaakt maar al zou dat zo zijn....pffffft...
Op de badkamer ga ik de wastafel, kast en 't toilet even afnemen met ons vertrouwde schoonmaakmiddel: een gebruikte sprayfles met ongeveer 1/4 azijn en 3/4 water met wat geurolie daarbij (mijn ex vond die azijnlucht verschrikkelijk, sindsdien gooi ik er wat geurolie bij, je kunt ook azijn met lavendelgeur kopen bij sommige supers, ben je ook meteen klaar). Azijn is echt super als schoonmaakmiddel, het dood ook meteen wat bacteriën.

Als er ergens wat kalk zit dan laat ik een nacht een doekje met azijn daarop trekken op die plek, meestal komt het dan wel er vanaf en als dat niet zo is, dan helpt antikalk middel er ook niet meer aan.

Voor wat uitdagendere klussen maak ik ook wel eens een sprayfles met een flinke eetlepel groene zeep en een flinke lepel soda. Oplossen in warm water, koud water toevoegen en zo in de sprayfles.

Onze houten salontafel is van een wat voordeligere kwaliteit (opiumtafeltje van Xenos of Leen Bakker, weet al niet meer) maar het hout wordt weer heel mooi als ik het eerst goed schoonmaak met de azijn, dan het afneem met wat citroensap uit een flesje en als laatste het hout inwrijf met wat olijfolie uit de keuken. Ik zou het niet aanbevelen op dure en nieuwe meubels, ik weet niet zeker of het overal op elke houtsoort goed uitpakt. Bovendien heb je voor teak bijvoorbeeld speciale reinigings- en onderhoudproducten. Je zou het wel eerst op een klein stukje kunnen proberen.

Ik kreeg van die chemische schoonmaakmiddelen en (dure) sprayflessen echt astma-aanvallen dus bij ons is de reden dat we minder heftige dingen gebruiken ook drieledig. De derde reden is de chemische en vervuilende stofjes die in gewone schoonmaakmiddelen zitten.

Wij hebben ook geen toiletspray, wij gebruiken lucifers op het toilet (met een leuk potje erbij voor de afgestreken lucifers). Eentje afstrijken is meestal wel genoeg. We hebben ook een klein sprayflesje met water en lavendel geurolie maar de lucifers werken wel veel beter.
(Ik weet niet meer welke komiek het eens gezegd heeft dat die toiletsprays ook niet echt helpen en dat het alleen maar net ruikt of er een beer in het bos z'n behoefte heeft gedaan bij de dennegeur-variant ;-).)

We maken nog nauwelijks schoon met bleekmiddel, zo eens in de twee a drie maanden doen we daar het toilet mee mochten er randjes zijn (gaat ook prima met oude cola als je die toevallig hebt).

Schoonmaken doen wij verder niet zo obsessief, als 't aan het einde van de week wat op de vloer ligt of wat stof ligt... jammerrr dan, je mag ook best zien dat in een huis geleefd wordt zeggen sommigen dan, lijkt me een prima excuus. Als Mini straks rondkruipt zal ik wel wat meer zuigen en dweilen beneden natuurlijk maar nu is daar geen dringende reden voor.

Je kunt ook zelf wasmiddel maken met (marseille)zeep, zie hieronder.
Ik had vorige week weer eens witte vlekken op een zwarte broek, die heb ik opnieuw uitgewassen met wat azijn in het wasverzachterbakje, et voila, broek weer mooi zwart, werkt altijd.
"Recept" wasmiddel:

4 opmerkingen:

  1. Hoi Moneypenny,
    Ik kocht vorige week schoonmaakazijn met citroengeur. Bahbahbah, wat een smerige lucht, dan heb ik nog liever azijnlucht. Is die met lavendel beter te doen?
    Ik klik als ik op je weblog kom trouwens altijd wat advertenties aan, het is geen vetpot, maar elke cent is er eentje, nietwaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moneypenny, volgens mij krijg je gewoon betaald voor die advertenties, al is het volgens mij maar een cent per klik. Ga bij je indeling naar 'te gelde maken' en ga naar rapporten. Log daar in met je AdSense-accountgegevens en je ziet wat er staat. Ik heb vandaag wel al 3 cent verdiend, haha. Maar ach, het is voor een goed doel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moneypenny, Als je groenezeepsopje in spuitflacon gebruikt, neem je dat dan daarna af met een vochtige doek of wrijf je het gewoon droog met een schone theedoek?
    Bedfankt voor al je leuke tips. Ik gebruik voor licht poetswerk 8 delen water een deel azijn en een deel spiritus.
    Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Tineke,

    Ik spuit met die groenezeep/soda oplossing op wat ik wil schoonmaken, eventueel even intrekken en dan neem ik het af met een droog microvezeldoekje (na een tijdje is dat iets minder droog dan maar dat maakt niet zo uit als je spiegels e.d. maar als eerste doet).
    Ik heb inderdaad ook gemerkt trouwens dat voor het lichte schoonmaakwerk wat minder azijn ook meer dan prima gaat.

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.