dinsdag 6 oktober 2009

Bedklossen en energieverbruik van een strijkijzer

Gister heeft Mr. Penny de verplichte bedklossen onder ons bed gezet. Ik kwam niet meer bij toen ik boven kwam, 't ziet er echt niet uit! Ik snap de reden waarom wel maar het is toch best sadistisch, ben je al harstukke zwanger met allerlei klachtjes en pijntjes die erbij horen, moet je bed ook nog eens omhoog. We zitten helaas ook nog net iets boven de verplichte 70 cm, we zitten op 78 cm. Aangezien ik ineens een hobbit ben naast dat bed hebben we er maar een trapje bij gezet aan mijn kant, kan ik er iet makkelijker in- en uit. Toen we naar bed gingen moest ik weer lachen, ik wilde m'n bril op het nachtkastje leggen maar dat was dus weg en we hebben er een handige faciliteit bij gekregen bleek. We hoeven niet meer uit bed te komen om het licht uit te doen, we kunnen gewoon het peertje een beetje uit de lamp draaien! Het kan nog net niet liggend, je moet een stukje overeind komen (denk dat ik maar een ovenhandschoen aan het bed hang!) maar liggend kan ik onze rijstlamp-bol wel gebruiken als boksbal. Een broek of sokken aantrekken zittend op de rand van het bed is er ook niet meer bij, dat gaat al een tijdje niet meer staand. Nou moet ik dus ofwel op dat kleine krukje gaan zitten met m'n dikke batterij of op het toilet om mezelf aan te kleden. Nou ja, in ieder geval kan Mr. Penny nu goed onder het bed stofzuigen en we waren al van plan die laatste dingen onder het bed even op te ruimen, nu moet het echt en we kunnen er makkelijk bij :-).

Straks even het bed verschonen en er meteen zo'n lekdek tussen leggen (plastic-achtig iets om je matras te beschermen mochten je vliezen in bed breken). Sinds we over zijn overgestapt op eenpersoonsdekbedden kan ik de overtrekken mooi drogen op de traphekjes of aan de lijn en dus staat de droger nu al weken niet meer aan. Dat scheelt weer stroom. Wij strijken alleen de kussenslopen, de overtrekken niet, scheelt moeite en tijd en enorm veel stroom. Heb je enig idee hoeveel een strijkijzer aan stroom verbruikt? Ik wist het niet tot ik meedeed aan een actie waarbij je met een apparaatje het stroomverbruik per apparaat kon meten en bijhouden. Iets meer dan een half uurtje strijken was bij mij gelijk aan een keer de wasmachine laten draaien! Laatst was Mr. Penny ook de meter aan het opnemen terwijl ik aan het strijken was en hij riep naar boven: "Zo! er staat iets flink te verbruiken, de meter draait als een dolle!" Nou stond de wasmachine toevallig ook net aan maar toen ik het strijkijzer uit het stopcontact haalde was de meter meteen genezen van de ADHD.

Sinds ik weet dat een strijkijzer zoveel verbruikt ben ik anders gaan strijken.
* ik vouw eerst alle was die alleen gevouwen hoeft te worden en leg de strijkwas apart (eerst vouwde ik wat en dan streek ik wat terwijl het strijkijzer maar aan bleef staan). Alle kleding strijk ik niet voor het in de kast gaat, we strijken het pas voor we het aantrekken (als we het al strijken, we zijn erg voor strijkvrije kleding ;-) ) anders kreukt het toch weer in de kast en kun je alsnog weer het strijkijzer erbij pakken om bij te strijken.
Ondergoed, 'shirts voor onder blouses, zakdoeken, dekbedovertrekken, handdoeken e.d strijken we gewoon niet (wel theedoeken ivm hygiëne en de kussenslopen en de bovenkleding plus nu de hydrofielluiers enzo ook).
* Als ik ga strijken, begin ik eerst met de dingen die op een lagere temperatuur gestreken moeten worden, dan de spullen die op een hogere temperatuur gestreken moeten worden. Op het laatst trek ik de stekker uit het stopcontact en dan strijk ik nog een klein stukje, er zit dan nog warmte in het apparaat (alleen de stoom werkt dan niet, dus ik doe het of voor echt het laatste stukje of voor iets duns/kleins). Wat ik gestreken heb, leg ik plat netjes neer, pas als ik klaar ben met alles strijken, dan ga ik het vouwen, tenzij ik ergens sta te strijken waar dat niet kan.
Verder kun je een beetje kreukels ook soms er al uit krijgen door een kledingstuk in de badkamer te hangen terwijl je onder de douche staat. Het helpt ook om de stof een beetje vochtig te maken, dan gaat het strijken veel gemakkelijker.

Groetjes,

Moneypenny

3 opmerkingen:

  1. Die klossen hoeven pas onder het bed als je gaat bevallen, zodat de dokter er goed bij kan. Je gaat toch niet 3 weken moeilijk doen met een trapje e.d, klinkt maar gevaarlijk hoor. Ik zou ze maar gauw weer weg laten halen door mr. Penny zodat je weer normaal je bed in en uit kan.

    Succes met de laatste loodjes, groetjes, Mucho

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou ik vind het heel raar hoor, ik zou het toch nog maar even navragen, het blijft een vreemde situatie zo. Zeker als je niet eens thuis gaat bevallen. Wel grappig te lezen dat je zo vindingrijk wordt.

    Groetjes, Mucho

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vrees dat we er toch echt niet onderuit komen, het staat in de papieren van zowel de verloskundige als de kraamzorg met nadruk dat het verplicht is. Ach, het went, er zijn ergere dingen. Ik kan nu in ieder geval wel weer het bed opmaken omdat ik niet meer hoef te bukken. Ben alleen nog steeds benauwd dat ik nog een keer uit bed val, we slapen met z'n drieën (Minipenny meegerekend) op maar 1m40 bedbreedte! We worden allebei zo af en toe wakker op het randje van 't bed. Nou ja, toch nog een spannend nachtleven...
    Na de bevalling enzo willen we toch eens op zoek naar een ander (breder) bed, als Minipenny wat groter is, is "uitslapen" bij papa en mama natuurlijk wel erg leuk en gezellig.(dwz, wij proberen uit te slapen, kind stuitert door 't bed heen, of, zoals mijn nichtje, zingt vanaf 6 uur anderhalf uur bijna onafgebroken "poessie mauw, kom eens gauw" <- maar dan ook alleen dat, niet verder komen met de tekst van 't liedje, aaahhh.)

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.