maandag 5 oktober 2009

Baby besparingstips

Vandaag doe ik toch maar even niet zo heel veel, ik ben nog wel even naar de Dirk geweest voor een paar dingetjes (Sendil wasmiddel o.a., dat ruikt zooo lekker en nog voordelig ook). Ik was blij met het boodschappenkarretje, toch wat pijn met lopen vandaag en de vloer was glad in het winkelcentrum (ik merk dat m'n laarzen veel gladder zijn dan m'n zomerschoenen en zo een beetje wegglippen doet wel even een beetje zeer). Ook ontdekt dat ik rekening moet houden met die bowlingbal in m'n buik als ik inparkeer, ik kon niet uit de auto komen! Straks nog wat strijken en lasagna koken.


Misschien nog even een stoffen babyspeeltje dat ik heb gekregen repareren, Ijoor (ezel van Winnie de Pooh) heeft namelijk een gat in z'n hand op dit moment ;-). Dat is zo te fixen met wat naald en draad.
Ik heb heel veel spullen gekregen, kleertjes en luiers enzo van een vriendin en van mijn zus wat dekentjes, badcapejes, de box met boxkleden en heeel veel (baby)speelgoed.
Hiernaast zie je het meeste van de kleertjes, ik had het die dag uitgesorteerd op maat. Ik heb alles toen op maat in dozen gestopt, zo kan ik het op maat wassen als onze kleine weer richting een nieuwe maat gaat. Van maat 62 heb ik een bananendoos vol! Ik vind het helemaal niet erg dat het gebruikte kleertjes zijn (in sommige gevallen meerdere malen, die vriendin heeft ook een en ander weer gekregen, de luiers zelfs nog van haar moeder geloof ik). Het meeste ziet er nog hartstikke goed uit en wat ik niet leuk of netjes vind, blijft gewoon in de doos. Ik heb ook een pakje dat ik wel leuk vond maar wat pluizen had door het wassen even onder handen genomen met een pluizentondeuze, toen was ie weer als nieuw (zo'n pluizentondeuze kun je soms voor een habbekrats bij Blokker ofzo kopen). Ik heb een badcape gekregen die ik niet helemaal schoon kreeg, ook niet na een rondje in het oxipoeder en nog eens wassen, die ligt nu in de bevaltas met een briefje eraan "deze mag vies worden", handig voor als Minipenny net geboren is.
Het speelgoed heb ik allemaal afgenomen met een doekje, een oude tandenborstel en een schuursponsje met een sopje van afwasmiddel met een klein beetje Dettol. Alles werd er weer lekker fris van en hygiënisch schoon, de kleuren fristen er ook van op. Ik heb alles in de zon goed laten uitdrogen, alle electra heeft het ook overleefd. De stoffen dingen zijn gewoon in de was gegaan voor zover mogelijk, of op de hand gewassen. Een ding heb ik weggegooid, daar zaten afbeeldingen op die erop geplakt waren met sticker en dat was best vies geworden (volgens mij al een paar keer doorgegeven speeltje), zo'n papieren sticker krijg je dus niet schoon zonder waterschade dus dat ging in de vuilnisbak. Op een autootje zat ook één vieze sticker maar die heb ik er gewoon afgehaald met warm water en een schuursponsje.
We hadden ook nog het geluk dat we op de vuilstort waren waar net iemand een babygym in de bak had gegooid, in de verpakking nog wel. Ik heb even getwijffeld maar ik heb hem toch gepakt, ik dacht: ik kijk gewoon en als het niks is of ik krijg het niet schoon, dan gooi ik het alsnog weg. De vorige eigenaar stond naast me bleek, hij gooide het weg omdat er een lampje en een muziekje in hoorde, dat was stuk. Als ik m'n kind niet vertel dat er nog lampjes en een muziekje onder/in dat ding zaten, zal het het nooit missen! Thuisgekomen heb ik alles in de badkuip gegooid met wat wasmiddel erbij en nu hebben wij dus een frisse babygym ter waarde van circa 50 a 60 euro voor een beetje water en sop. Op mijn oude slaapkamer in mijn ouderlijk huis stond nog een rotan stoel niets te doen dus ik heb gevraagd of ik die mocht meenemen en dat mocht. Van de stof die ik overhield van de gordijnen heb ik er een nieuw stoelkussen voor gemaakt en nu past ie bij het kamertje.
Laatst waren we ook aan het wandelen in de buurt en zagen we een nog prima kinderstoeltje buiten staan voor de ophaaldag van het grofvuil. Nou hebben wij al een stoeltje maar anders had ik gewoon even aangebeld en gevraagd of we het mee mochten nemen. Die mensen kennen mij niet, ik ken hun niet dus wat boeit het (en al kenden ze ons wel, dan nog...). Als je het durft kan een rondje vlak voor vuilophaaldag dus ook lonen.
Ik zie nu ik thuis ben rond grof vuilophaaldag allemaal mensen voorbij komen om te bekijken of er wat tussen zit voor ze, eerst komen ze op de fiets en als het dan nodig is komen ze terug met twee mensen of een auto. Ik vind het alleen maar prachtig, mooi toch, als iets toch opnieuw wordt gebruikt? Ik weet nu dat er ook een man is die rond grof vuilophaaldag rondfietst op zoek naar oud ijzer, hij knipt draden van apparaten af enzo. Blijkbaar vind hij dat leuk en kan ie de opbrengst gebruiken dus als we nog wat oud ijzer hebben, bewaar ik het nu voor hem en zet ik het voor hem neer de dag voor de gemeente komt.
De baby besparingstips
Er wordt door ouders dus genoeg weg gedaan dat nog meer dan prima bruikbaar is. Ook als je niet zoveel geluk hebt als wij hebben gehad, valt er nog genoeg te vinden en besparen op marktplaats (heb ik m'n voedingskussen met slopen en een superhandige luiertas die je kunt uitvouwen tot reiswieg op gekocht) en in de kringloopwinkel. Ik liep eerst regelmatig de kringloop binnen om de leukste en meest nette kleertjes eruit te pikken en ik vond ook nog een positiebroek voor mezelf voor heel weinig geld. Onze kringloop heeft vaak echter niet zulke nette spulletjes als andere kringloopwinkels, ik ga dus ook wel eens in andere plaatsen kijken als ik op zoek ben naar iets. Later kreeg ik dus positiekleding en kleertjes van een vriendin en was dat niet meer nodig (even wachten en niet alles meteen kopen is dus ook misschien wel een goede tip). Op de rommelmarkt hier in de buurt een paar weken geleden was er ook babyspul in overvloed te krijgen.
Je kunt soms ook dingen lenen van mensen die al kinderen hebben, dat hoor ik ook heel veel. Laat je omgeving horen dat je op zoek bent naar dingen voor de baby, wie weet denkt iemand er zo nog aan dat hij/zij het nog ergens heeft en krijg je het zo of tegen een prima prijsje.
De witte babymeubels die ik zocht kwamen weer van dezelfde vriendin/vrienden. Ze waren nog super netjes, tot Mr. Penny een ongelukkige smak maakte in de aanhanger waar alle meubeldelen met met zorg in geplaatst waren toen een oud touw brak, ai. Sommige krassen kreeg ik van de meubels met nagelakremover, andere heb ik heel voorzichtig met een doekje beetje bij beetje gedept met type-ex om ze bij te werken (zoals iemand opmerkte: kijk uit met type-ex en verf bij bijvoorbeeld de spijltjes van het bed, dat kan de baby binnen krijgen).
Bij IKEA kochten we nog een witte boekenkast met onderin deurtjes voor weinig geld, het is niet helemaal de goede kleur maar jammer dan.
Als we dan nu toch in het reclameblok zitten en namen gaan noemen, de kleertjes die ik nieuw heb gekocht komen op een pakje na allemaal van Zeeman en Wibra, gewoon regelmatig even kijken, ze hebben hartstikke leuke en voordelige spulletjes. Toen ik bij C&A ging kijken vond ik de prijzen daar al hoog in vergelijking met Zeeman en Wibra, terwijl die toch over het algemeen ook niet superduur zijn. Ik kon toch één pakje niet laten liggen, dat was zo schattig dat ik 13 euro betaalde voor een boxpakje. Als je bang bent wat andere mensen ervan zouden kunnen vinden dat je bij Zeeman en Wibra kleertjes koopt voor je kind dan denk maar zo: iedereen die dingen herkend als van die winkels, komt er zelf ook!
Ik kocht trouwens bij Wibra en een Duitse soort Wibra ook voordelig wat shirts in een (te) grote maat, dat gaat ook prima als positiekleding. Twee heb ik een beetje vermaakt naar het model van positiekleding die ik al had, gewoon de kunst afgekeken. Ik heb vooral op een shirtje veel complimentjes gekregen en niemand die het door had dat het maar 4 euro had gekost.
Verder valt er te besparen op de zwangerschapsvitaminen, bij Trekpleister hebben ze zwangerschapsvitaminen die nagenoeg hetzelfde zijn als die van puur mama van VSM maar een tientje goedkoper zijn!
Het loont ook om alle baby verzorgingsproducten eens in prijs te vergelijken, ik heb niets van de grote merken, alles gewoon van eigen merk van een drogisterijketen. Volgens mij zijn die producten al zover ontwikkeld dat er eigenlijk geen slechte meer tussen zitten en misschien komt het nog uit dezelfde fabriek of is het recept bijna hetzelfde ook. Met het beetje kennis dat ik heb van cosmetica producten door de cursussen die ik heb gevolgd zie ik soms al op de verpakking dat het ook niet zo ingewikkeld is om te maken (de meest voorkomende ingredienten zijn water, zouten, glycerine, olieën en vetten, emulgatoren, conserveringsmiddelen, wat werkzame bestanddelen, iets zeepachtigs en iets dat de huid gladder maakt, het ziet er alleen zo ingewikkeld uit door al die latijnse namen).
Verder kreeg ik de tip om te kijken of de voetenzak/slaapzak van de wandelwagen toevallig op de maxicosy pastte. Dat deed ie niet in de kleinste stand waar de maxi cosi nu in staat maar dat was zo opgelost toen ik er gewoon een gat bijmaakte en dat even rondom vastzette met naald en draad (ik moet het nog een keer netter afwerken maar dat komt nog wel). Die maxi cosy voetenzakken zijn niet echt goedkoop, wij zagen er van 50 euro. Die 50 euro kan nu dus weer mooi op de spaarrekening van de kleine.
Even denken waar we verder op hebben bespaard.
Oh ja, voor het geval dat je het nog niet had gehoord (wat bijna onmogelijk is als je zwanger bent), "borstvoeding is de beste voeding voor je kindje". Het is ook nog eens gratis ;-). Ik denk dat iedere vrouw zelf moet kiezen wat bij haar en het kind past, van gelukkige en tevreden mama's komen gelukkige en tevreden baby's! Ik zie zelf wel grote voordelen in borstvoeding dus ik ga borstvoeding geven, ik hoop dat het ook gaat lukken, 6 maanden in ieder geval. En besparen op borstvoeding? Ja hoor, dat kan ook, wij gingen naar de gratis voorlichtingsavond over borstvoeding in het ziekenhuis. De kraamzorg, de lactatiekundigen, al die stichtingen en de wijkzorg bieden ook van die avonden aan maar dan moet je ervoor betalen, het begint bij 15 euro. Ook vond ik op www.borstvoeding.com dat er in cafees in Nederland gratis borstvoedingsclubjes zijn. Ik kan straks één ochtend per weer met de kleine naar zo'n café, gezellig, je bent er even uit en onder andere moeders en ik kan gratis vragen stellen en als ik wil kunnen ze even meekijken met een voeding. Ik hoop dat de dames daar goede en leuke tips hebben, ook over onopvallend voeden, het zal toch af en toe moeten ergens.
Van de moeder waar ik de luiertas van kocht via Marktplaats kreeg ik een tip hoe je zelf voedingshemdjes kunt maken, gewoon de bandjes van een voordelig hempje openknippen en aan je voedings BH vastnaaien bij de sluiting. Je truitje of blouse dat je over het hemdje draagt doe je dan omhoog en van je voedings BH doe je het flapje open maar je buik enzo blijft netjes bedekt door het hempje. Ik las ook dat er dames zijn die met een bikinisluiting en wat bandjes een normale BH verbouwen tot voedings BH.
We hebben ook bespaard op een geboortebord in de tuin, die zijn nog best prijzig als je eentje gaat huren (als je 'em ook nog moet ophalen en dus brandstofkosten erbij hebt). Ik heb een aantal rompertjes gekocht voor nog geen twee euro per stuk (Wibra) en ik had al transfer/opstrijkpapier gekocht voor iets anders dat ik wil maken. Ik ga nu de letters van de naam uitprinten en opstrijken, elk rompertje krijgt een letter. De rompertjes hangen we aan zuignappen aan het raam. Ze zijn in grotere maten waarin in nog niet zoveel rompertjes had dus Minipenny kan ze straks gewoon dragen, da's nog eens hergebruik.
Vergeet trouwens niet om aan andere ouders te vragen wat je nu echt nodig hebt aan baby-uitzet voor je dingen koopt die op allerlei lijstjes staan. Op sommige verouderde lijstjes staan dingen die helemaal niet meer gebruikt worden (wil iemand nog navelbandjes, ik heb er 23!) en er zijn er ook die zijn gemaakt door bepaalde winkels die die spulletjes graag aan je willen verkopen.
Verder heb ik toch nog even getwijffeld over de luiers, wegwerp of wassen? Ik ga nu voorlopig lekker makkelijk aan de wegwerp, even wennen aan alles eerst. Ik heb twee voordelige merken gekocht, die gaan we maar eens uitproberen, kijken wat het beste bevalt. Mocht ik nou merken dat ik nog tijd en energie over heb om ook nog luiers te wassen, dan probeer ik nog eens het wassen. Ik heb op internet verschillende patronen gevonden voor overbroekjes, die kun je dus ook zelf maken (wasbare zoogcompressen ook trouwens).
Volgens mij vergeet ik nog een paar baby bespaar tips maar die type ik er dan wel later bij.
Groetjes,
Moneypenny

7 opmerkingen:

  1. Beste Mrs Moneypenny,

    De navelbandjes zijn bij mij handig gebleken om met een hydrofielluier en veiligheidsspelden een alternatieve BH van te maken tijdens de enorme stuwing die ik in de kraamtijd had (nam gelukkig snel af naarmate de kleine meer dronk). 23 is wat veel, maar 4 zijn er misschien toch fijn om te hebben. Groetjes, Sandra Robben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tip! Ik heb die 23 navelbandjes gekregen, ik heb ook 6 slaapzakjes, 5 of 6 badcapejes, 30 hydrofiele luiers en 30 oogjesluiers, nog meer spuugdoekjes, 27 rompertjes maat 50/56, kortom; ik heb superveel gekregen en ons kind is nu al best wel verwend! Ik kijk wel wat ik nodig heb aan hoeveelheden in praktijk maar ik denk dat ik e.e.a. al weg ga geven, ik hoop aan iemand die het goed kan gebruiken.
    Mijn schoonmoeder vertelde dat de navelbandjes ook handig zijn als een kind net is ingeënt. Je kunt ze nat maken en invriezen van te voren en dan na de inenting om het armpje doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pas wel op met die ingevroren verbandjes etc: niet direct op de huid leggen, omdat ze dan vriesverbrandingen kunnen geven. Dus altijd er nog iets tussen. Een droog navelbandje ofzo! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja klopt, sorry, had ik er even bij moeten zetten.
    Weet je wat m'n moeder vroeger deed als wij een bult op ons hoofd hadden ofzo? Dan koelde ze een enorm broodmes onder de koude kraan en dan kreeg je dat tegen je voorhoofd. Nou, daar werd je als klein kind lekker rustig van hoor (zeker aangezien er altijd paniekerig gegild werd dat messen zo gevaarlijk waren etc, etc als we ook maar in de buurt van een mes kwamen en dan zat je daar te hikken en snikken terwijl je je hoofd ook nog stil moest houden).
    Dat is dus geeen goede tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn vader deed hetzelfde, maar niet met een mes, de schuimspaan meestal. Ik doe het nog altijd als ik m'n hoofd weer eens hard stoot tegen de trap of zo. Ik heb nog altijd lompe trekjes :p

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nouw... een schuimspaan is wel heel wat minder eng. Goede tip dus, die ga in onthouden voor als Minipenny zich nog eens een bult valt (en dat gaat vast nog regelmatig gebeuren ;-) ).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je toch zoveel navelbandjes heb.......ze zijn ook makkelijk als zoogcompressen te gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen

Reactie? Vragen? Altijd leuk om van anderen te horen.