Op vrijdag zijn we allebei vrij en worden meestal de huishoudelijke verplichtingen voldaan.
Vanmorgen mochten we eerst aantreden bij de diëtiste. Ik een beetje mokkend, met lichte vrees omdat ik het niet zo goed gedaan heb de afgelopen maand. Yeah, toch nog een kilo afgevallen!
We hadden daarna allebei trek in iets lekkers (logisch toch, als je van de dietiste af komt?). Een kant en klaar broodje kun je zo halen maar is zo duur dus op naar de super. Bij de kassa van Lidl schrok ik van wat ik moest afrekenen; meer dan 7 euro voor 4 italiaanse bollen, 30+ kaasplakken, filet american, cola, soepgroenten en bouillon?!
Al gauw had ik de oorzaak en de oplossingen gevonden. Zo stom hè, het zijn gewoon de basisdingen die ik heel goed weet; kaas koop je veeeel voordelig aan het stuk (bij een andere winkel) en kleine flesjes cola kosten een fortuin (koop ik de laatste tijd zodat ik me beter aan m'n dagelijks cola quotum kan houden). Het is erin geslopen de laatste tijd, die dingen die ik veel gemakkelijker, minder tijdrovend of handiger vond terwijl het met een beetje moeite ook anders kan.
Ik was ook wel even een beetje klaar met besparen en zuinig zijn, ik vond dat we ook wel eens een "break" verdiend hadden (consumindermoeheid??). Vervolgens kijk ik dan ook nog eens niet naar de prijs ook, die opgaat in het totale bedrag van weekboodschappen.
Stoute - slechte consumindervrouw!
Ik dacht er al over om toch weer een (electronisch) kasboek bij te gaan houden, omdat we niet helemaal lekker op budget lijken te zitten, nog een reden erbij dus.
In tijden dat ik het wel goed bijhoudt en zo zuinig mogelijk probeer te zijn kijk ik altijd thuis de kassabon na, ik zoek dan op wat de duurste dingen waren en of er dingen op staan die anders gekund hadden (of niet gehoeven hadden), ik heb vaak gemerkt dat ik daarvan wel leerde.
Deze maand zullen we zowieso rustig aan moeten doen; ik moet van KLM nog steeds mijn geld terug krijgen (was toegezegd dat het er binnen een week zou zijn en daar had ik dus ook rekening mee gehouden) en dankzij het UWV hebben we geen toegemoetkoming kosten kinderopvang gekregen, da's rond de 400 euro die we deze maand niet hebben. Ik los het zoveel mogelijk op door zuinig te zijn en probeer zoveel mogelijk van de spaarrekeningen af te blijven.
Els vroeg of ik wist hoeveel kleertjes je nodig hebt voor een kind, per maat. Daar denk ik eerlijk gezegd zelf ook nog over na.
Ik denk dat ik ervoor zorg dat ik voor ongeveer 10 dagen kleertjes heb. De ene dag is het wisselende voorstelling (3 keer omkleden), de andere dag kan ze gerust nog een dagje met een gedragen kledingstuk. Met 10 sets zou ik ongeveer uit moeten komen met de was (met een maatje groter als back-up voor nood). Omdat wij veel te luchten hangen, heb ik minder was van ons dus ik draai minder machines per week denk ik. Ik heb erop gegokt dat ik eens per week licht bont was en eens per week donker bont en dat het dan wel uitkomt.
Afhankelijk van het jaargetijde wil ik er nog een stuk of 2 a 3 vestjes/truitjes bij of 't shirtjes met lange mouw. Onder shirtjes met korte mouw kunnen weer rompers met lange mouw en van shirtjes met lange mouw zou ik ook nog weer een stukje af kunnen halen als wat ik in voorraad heb niet klopt met het weerbeeld.
Door haar groeicurve in het boekje van het consultatiebureau door te trekken denk ik dat ze deze zomer maat 86, hoogstens 92 zal dragen.
Toen ik zwanger was heb ik een lijstje gemaakt van wat ik had in alle maten, zodat ik wist wat ik nog bij moest kopen, bijhouden is toch weer vergeten en er is meer roze bijgekocht, waardoor ze wel erg veel kleertjes had in sommige maten.
Ik heb nu weer alles geteld in haar kast en opgeschreven in mijn agenda. Nu weet ik dat ik voor maat 86 alleen nog shirtjes met korte mouw en een leuk jurkje hoef te kopen of maken (ik turf streepjes van wat er is, * betekent dat er (ruim) voldoende is).
Volgens mij zou het moeten lukken zo maar misschien dat meer ervaren mama's nog tips hebben?
Ik heb straks trouwens nog een fijn huidhoudelijk klusje te doen. Gister kreeg ik even grote ogen toen ik dit in de tuin zag zitten:
Wauw, wat een mooi beest! Dat zie je niet vaak en zeker niet van zo dichtbij. Wat een gelukje.
Ik kon voor het raam gaan staan kijken en foto's maken en het beest bleef gewoon zitten. Sja... na een paar tellen zag ik wel waarom, e havik (is het waarschijnlijk, we hebben het op moeten zoeken) zat te eten van een verse prooi (ik denk een ekster)...híííííjuch! Horror!
De konijnen zaten tegen elkaar aangedrukt hyperventilerend in hun hok. Help!, een roofvogel in de tuin, aaaaaaah, vrouwtje, doe toch iets!
Gelukkig zaten ze veilig in hun hok maar de konijnen hebben nu dus kooi-arrest, tenzij we thuis zijn en er naast gaan zitten, dan mogen ze in de ren (met alleen tomaten/kersengaas erover).
Er komt nog een stevig nieuw hok met een roofvogelveilige ren eraan (die twee hooligans hebben hun hok weer opgevreten, het volgende hok krijgt meteen metalen profieletjes op alle knaagbare hoeken zodat we eens langer dan 2 jaar met een kooi doen).
Uiteindelijk schrok de havik en vloog hij weg toen ik iets verplaatste in de vensterbank om mijn camara er op te zetten.
Hoe ga ik dit subtiel omschrijven... nou err... mijn klusje bestaat dus uit inspectie van het plaats delict en eventueel begraven van het stoffelijk overschot dat niet is opgehaald door de dader. Oh, ik hoop echt dat ie nog terug is geweest en netjes z'n bordje leeg heeft gegeten.
Er wordt wel eens verwijtend gezegd dat mensen zeggen dat ze van de natuur houden maar de natuur niet te dichtbij willen hebben. Ja, vind je het gek!?
Hier vind je veel tips om geld te besparen. Voor mensen die het moeten maar ook voor mensen die het willen. Ik bespaar ook graag tijd, moeite en het milieu, daar schrijf ik hier ook soms over.
vrijdag 4 februari 2011
donderdag 3 februari 2011
Hoera, ik ben een consuminderkind
Hoera ik ben een consuminderkind.
Vandaag draag ik een LVT-outfit (Leuk Voor Thuis), dat is een outfit van kleertjes die mama heeft gekregen voor mij die net een beetje te jongensachtig of net niet zo superduperleuk zijn, maar prima voor een dagje thuis.
Vandaag draag ik een LVT-outfit (Leuk Voor Thuis), dat is een outfit van kleertjes die mama heeft gekregen voor mij die net een beetje te jongensachtig of net niet zo superduperleuk zijn, maar prima voor een dagje thuis.
Op andere (niet-thuis) dagen draag ik meer roze en paars en andere meisjeskleurtjes en krijg ik vaak complimentjes en oooh's en aaah's over mijn kleding, dat ik en mijn jurkje toch zo schattig zijn.
Dit is de favoriet in de familie, mijn roze/grijze jurk met pluche ballen, hij kostte ongeveer een euro bij de kringloopwinkel. Mama kocht er een Zebra*-legging bij en klaar. (*Zebra = Zeeman/ Wibra).
Mama vind het leuk om te winkelen voor kleertjes voor mij, bij Zebra en de kringloopwinkel, vooral in de uitverkoop, dan koopt ze het leukste in één of meerder maten vooruit, in haar agenda zit sinds kort zelfs een lijstje waarin ze kan zien wat ik nog nodig heb, dat riekt wel haast efficient.
Mama schrikt soms een beetje van "normale" prijzen voor kinderkleding, (omdat ze die niet gewend is) maar ze raakt niet in paniek als ik m'n kleertjes vies of kapot maak (zou anders zijn als ik iets van 20/60 euro zo vies maak dat de vlek er misschien niet meer uit komt).
Ik heb ook super veel speelgoed, ik krijg zelfs elke drie weken nieuw speelgoed om mee te spelen, van de speel-o-theek. Als ik er mee uitgespeeld ben, wordt het opgeruimd, bij de speel-o-theek, niet op onze zolder en dat vind mama ook wel prettig ;-).
Die hele ton blokjes komt van de kringloop, daar speel ik heerlijk mee na één euro, een sopje en droogje. Verder heb ik veel speelgoed en spulletjes gekregen van andere kindjes, mensen weten dat mama daar haar neus niet voor optrekt en zo komt er geregeld wat aan. Ik heb nu genoeg speelgoed om een heel kinderdagverblijf te vermaken eigenlijk.
Papa en mama hebben voor mijn verjaardag na veel denken wat duurs gekocht, omdat ze toch gevoelig waren voor "dat dat zo hoorde", het was tenslotte mijn eerste verjaardag. Ze hebben hebben alweer spijt; die playmobile boerderij staat in twee andere varianten in hetzelfde thema bij de speel-o-theek.
Ik kijk graag naar "Hopla" (gratis op uitzending gemist) of een video'tje (met mate). Omdat iedereen z'n video's weg doet, is de keuze reuze bij de kringloop voor een habbekrats (videorecorders om af te spelen ook, die zijn 5 euro bij ons). Mama kan nu ook zonder schuldgevoel die vre-se-lijke Nijntje video wegdoen (na een paar keer dat irritante liedje gehoord te hebben, gezongen door zo'n irritant kinderstemmetje heb je het gevoel dat je kapot gaat van ellende, na nog een paar filmpjes wil je niets liever meer) en mama hoeft ook niet steeds hetzelfde flimpje te kijken met mij ;-). Op TV komt er ook gratis wel leuks hoor maar met uitzending gemist of video kan mama beter bepalen wanneer ik even iets kan/mag kijken.
Potjes kindervoeding en kindertoetjes krijg ik wel soms maar yeghh... bah, ik trek vaak een vies gezicht erbij. Geef mij maar mama's zelfgekookte eten en pure volle yoghurt. Oh ja, een een gewone rijstwafel of volkoren biscuitje zo af en toe.
Papa en mama sleuren mij nog wel eens mee naar een dierentuin of andere attraktie maar voor mij hoeft het niet per sé (nog niet). Mijn favoriete uitje is naar de kinderboerderij, als de kippen er maar zijn. Andere (gratis) uitjes zijn ook leuk, als er maar andere kindjes zijn om naar te kijken en zwaaien of als er maar iets interessant beweegt.
Ik ben dus eigenlijk een over-verwend kind, mijn kledingkast is bomvol, ik kom om in het speelgoed en leuke filmpjes en ik heb mijn eigen huistraiteur.
Maar vooral, omdat papa en mama niet zoveel tijd verspillen aan "snel een beetje hoger, haren langer mooier", hebben ze tijd om met mij te spelen en knuffelen en daar kun je al helemaal geen prijs op plakken...
dinsdag 1 februari 2011
OT: Egypte(/ologie)
Onze reis naar Egypte heb ik donderdag al geannuleerd, het was mij toen al wel duidelijk dat er nog meer aan zat te komen, alleen wist ik niet wanneer, en dat het ook niet opgelost en veilig is op 24 maart. Op vrijdag ging het al nog verder en vreselijk mis in Caïro en vele andere plaatsen.
Waarschijnlijk ben ik nu 320 euro kwijt, KLM pakketreizen wilde donderdag niets aanbieden ter compensatie omdat er volgens hen nog geen slechte berichten waren binnengekomen vanuit het ministerie (wat niet klopt, woensdag werden alle niet-essentiele reizen naar Cairo al afgeraden en nou snap ik wel dat ik pas in maart zou gaan maar KLM kan ook wel snappen dat ik dat veel te gevaarlijk vind nu, met een klein kind erbij, dan ben je toch minder flexibel en minder snel verplaatst in geval van nood. Daarnaast zijn alle toeristische trekpleisters voorlopig nog wel even gesloten en ik ging niet voor het goede visweer natuurlijk) Maar goed, allemaal bijzaak, er zijn ergere dingen dan 320 euro leergeld (dit soort bestemmingen toch maar weer pas op het laatste moment boeken, zoals ik dat vroeger ook deed maar toen was ik alleen...)
Ik vrees voor wat vandaag gaat brengen voor de bevolking van Egypte:
Een verslaggever van Aljazeera schat dat er op het plein, linksboven, al ongeveer 10.000 mensen op de been waren meer dan een uur geleden.
Ik heb sinds vrijdag al verschillende keren met tranen in de ogen het laatste nieuws vernomen. Wat verschrikkelijk voor de bevolking van Egypte.
Hoewel ik me er heel schuldig over voel, voel ik als liefhebber van de Egyptologie bijzonder veel emotie bij de beelden en verslagen uit Egypte over wat er geplunderd, vernield en beschadigd is geraakt uit de Egyptische oudheid, terwijl het menselijk leed me nog vele malen harder zou moeten treffen - heel dubbel. (Het rode gebouw dat je ziet, is het Egyptisch museum, dat ligt dus vlakbij het epicentrum van wat er gaande is)
Ik hou van de Egyptologie, het oude Egypte en daarom ook Egypte en de mensen in Egypte maar hen "ken" ik niet zo goed als ik de oude farao's ken dus misschien is het verschil in emotie daardoor anders. Net als vele liefhebbers van de Egyptologie speur ik ook naar aanwijzingen en oplossingen over wat we verloren zijn.
Uit het beeldmateriaal dat beschikbaar is weten we al bijvoorbeeld dat deze beelden vernield zijn in het Egyptisch museum:
Ze komen uit het graf van Tut(ankamon), ik weet gelukkig bijna zeker dat er van elk twee zijn, we hopen dat de "tweelingbeelden" op reis zijn op dit moment, naar een buitenlandse expositie, zoals ze vaker zijn geweest. Van de schatten van Tut is één vitrine ingeslagen, de overige schade is op andere plekken toegebracht (voor mij persoonlijk niet minder belangrijk of interessant dan de inhoud van de graftombe van Tut, overigens).
Zover ik weet heeft nog niemand het goede antwoord op de vraag van wie de mummies waren die beschadigd zijn (er werd eerst gespeculeerd dat het de overgrootouders van Tut zouden zijn maar dat bleek niet zo). Ik heb ook zitten zoeken en vergelijken tot ik vierkante ogen had. Ik en anderen denken dat het in ieder geval niet een mummie is van een van de farao's (ik had Ramses de grote best erg gevonden, die wil ik nog zooo graag zien en zijn vader en zoon ook). (Foto is zo klein mogelijk gemaakt voor diegenen die er niet zo op zitten te wachten deze foto goed te bekijken.)
Ik denk dat ik nu maar even m'n PC af ga sluiten, ik heb er al teveel uurtjes achter gezeten vandaag maar niet voordat ik deze mensen nog even wil laten zien en eren op mijn blog:
Dit zijn een paar van de helden die een menselijke ketting om het museum in Caïro heen hebben gevormd om het te beschermen tegen verdere plundering. Mensen die nu wel andere zaken en belangen aan hun hoofd hebben, die andere zaken en mensen willen beschermen en ze staan er toch. Mensen zoals deze zijn er gelukig velen opgestaan de laatste dagen, in Caïro en in andere plaatsen, om de Egyptische oudheden te beschermen.
SHOEKRAN!!!
(bedankt)
donderdag 20 januari 2011
Printer uit de zon en gratis (naai)cursus
Jawel, er vielen zowaar weer wat heerlijke zonnestralen binnen in huis. Ik zie zo uit naar het voorjaar, ik ben wel een beetje klaar met die winter.
Op donderdagochtend doe ik de huishoudelijke boel boven, samen met Sarah (die gaat met een doekje zo hier en daar de vloer aaien, ik hoop nog steeds dat ik haar kan leren het leuk te vinden om de plinten te doen ;-) )
Toen ik die zon zag dacht ik aan de tip die ik laatst ook ergens las, zet je printer uit de zon, dat scheelt inktpatronen (ivm uitdrogen). Ik heb mijn printer toen uit de zon gezet maar hij was toch weer ergens anders op de tafel terecht gekomen.
Ik moest toch even herinrichten zodat ik boven de naaimachine kwijt kan (ik vind beneden toch wel erg rommelig en ik ben bang dat er eens een keer een naaldje ontsnapt, die dan door Sarah gevonden wordt).
Ik ben toch heel blij dat ik een naaicursus heb gedaan, ik kan bij lange na nog niet alles maar wel al genoeg om simpele dingen te (ver)maken. Ik zag laatst dat de volksuniversiteit hier ook curussen aanbied voor een redelijke prijs. Met een korte cursus en een voordelige machine kun je al heel veel (besparen).
Ik heb wel eens een aflevering gezien van een naaicursus op TV, zag er niet slecht uit, die kun je hier terugzien of gratis online volgen bij http://elearning.teleac.nl/.
Bij de kringloop en Lidl staan zo vaak goedkope naaimachines dat ik spijt heb dat ik een dure nieuwe heb gekocht toen mijn moeders oude Singer echt met pensioen moest. Ik heb mijn machine wel op de groei en voor de toekomst gekocht, ik hoop tzt weer lessen te gaan nemen, beter te worden in naaien en ik hoop de machine dus ook nog jarenlang nodig te hebben.
We hebben bij de kringloop ook van die prachtige oude trapnaaimachines gehad laatst, visioenen van gezellig en zonder electra zitten naaien in de woonkamer doemen dan bij mij op maar erhmm.... toch maar niet.
Ik zag, nu ik zocht naar die naaicursus, trouwens nog meer leuke en nuttige gratis cursussen bij teleac; fiets onderhoud, klussen thuis, meubels vermaken, EHBO, taart versieren, scrappen, vogels kijken c.q. beluisteren (oh leuk, wil ik al een tijd, ik weet nooit welke vogel ik hoor en wil het al jaren leren).
Onze oven was trouwens dinsdag al gerepareerd bij Selectron, als we hadden gewild, waren we de oven dus maar 2 dagen kwijt geweest in plaats van "jaaa.... dat zou nog wel eens een paar weken kunnen duren" via Bobshop. Morgen gaan we weer naar Arnhem en nu wel even naar oma en wandelen in het openluchtmuseum. Ik denk dat we morgenavond maar pizza eten, we moeten toch testen?!
Morgenochtend hebben we nog een andere prioriteit; Sarah heeft een paspoort nodig, we hebben gister een vakantie geboekt naar Egypte. Oh, ik zie er zo naar uit, manlief en Sarah Egypte laten zien en mijn liefde voor de Egyptologie delen (zoals mijn man al de liefde voor molens al heeft gedeeld, Sarah kan al "molen" zeggen en ze vindt het prachtig, dus ik moet even er ook wat liefde voor Egyptologie ingieten voor het te laat is).
Het is mijn huwelijkscadeau aan mijn man. Compleet logisch toch, om je huwelijksreis tussen je officiele trouwdag en bruiloft in te doen ;-)?
Op donderdagochtend doe ik de huishoudelijke boel boven, samen met Sarah (die gaat met een doekje zo hier en daar de vloer aaien, ik hoop nog steeds dat ik haar kan leren het leuk te vinden om de plinten te doen ;-) )
Toen ik die zon zag dacht ik aan de tip die ik laatst ook ergens las, zet je printer uit de zon, dat scheelt inktpatronen (ivm uitdrogen). Ik heb mijn printer toen uit de zon gezet maar hij was toch weer ergens anders op de tafel terecht gekomen.
Ik moest toch even herinrichten zodat ik boven de naaimachine kwijt kan (ik vind beneden toch wel erg rommelig en ik ben bang dat er eens een keer een naaldje ontsnapt, die dan door Sarah gevonden wordt).
Ik ben toch heel blij dat ik een naaicursus heb gedaan, ik kan bij lange na nog niet alles maar wel al genoeg om simpele dingen te (ver)maken. Ik zag laatst dat de volksuniversiteit hier ook curussen aanbied voor een redelijke prijs. Met een korte cursus en een voordelige machine kun je al heel veel (besparen).
Ik heb wel eens een aflevering gezien van een naaicursus op TV, zag er niet slecht uit, die kun je hier terugzien of gratis online volgen bij http://elearning.teleac.nl/.
Bij de kringloop en Lidl staan zo vaak goedkope naaimachines dat ik spijt heb dat ik een dure nieuwe heb gekocht toen mijn moeders oude Singer echt met pensioen moest. Ik heb mijn machine wel op de groei en voor de toekomst gekocht, ik hoop tzt weer lessen te gaan nemen, beter te worden in naaien en ik hoop de machine dus ook nog jarenlang nodig te hebben.
We hebben bij de kringloop ook van die prachtige oude trapnaaimachines gehad laatst, visioenen van gezellig en zonder electra zitten naaien in de woonkamer doemen dan bij mij op maar erhmm.... toch maar niet.
Ik zag, nu ik zocht naar die naaicursus, trouwens nog meer leuke en nuttige gratis cursussen bij teleac; fiets onderhoud, klussen thuis, meubels vermaken, EHBO, taart versieren, scrappen, vogels kijken c.q. beluisteren (oh leuk, wil ik al een tijd, ik weet nooit welke vogel ik hoor en wil het al jaren leren).
Onze oven was trouwens dinsdag al gerepareerd bij Selectron, als we hadden gewild, waren we de oven dus maar 2 dagen kwijt geweest in plaats van "jaaa.... dat zou nog wel eens een paar weken kunnen duren" via Bobshop. Morgen gaan we weer naar Arnhem en nu wel even naar oma en wandelen in het openluchtmuseum. Ik denk dat we morgenavond maar pizza eten, we moeten toch testen?!
Morgenochtend hebben we nog een andere prioriteit; Sarah heeft een paspoort nodig, we hebben gister een vakantie geboekt naar Egypte. Oh, ik zie er zo naar uit, manlief en Sarah Egypte laten zien en mijn liefde voor de Egyptologie delen (zoals mijn man al de liefde voor molens al heeft gedeeld, Sarah kan al "molen" zeggen en ze vindt het prachtig, dus ik moet even er ook wat liefde voor Egyptologie ingieten voor het te laat is).
Het is mijn huwelijkscadeau aan mijn man. Compleet logisch toch, om je huwelijksreis tussen je officiele trouwdag en bruiloft in te doen ;-)?
zondag 16 januari 2011
Goedkoop is duurkoop II
Vervolg op het ovengedoe.
Onze combi-combi dag afgelopen vrijdag (nuttig en aangenaam combineren om de combi-oven weg te brengen) liep een beetje anders.
Naar oma gingen we niet, we vonden het (kleine) risico dat Sarah nog steeds besmettelijk zou zijn toch wel een risico, we gaan wel als we de combi weer mogen ophalen.
We zijn wel op de weg terug nog wat leuks gaan doen in de buurt (we hebben beiden jeugdsentiment in Nijmegen liggen. Best apart, we hebben elkaar misschien vroeger al wel eens gezien denken we).
Bij Selectron (dat is het bedrijf dat de service doet voor Samsung) in Arnhem ging het super. We werden netjes en leuk geholpen door een mevrouw aan de balie.
Onze inpakkunst werd op prijs gesteld maar alles moest eraf zodat de oven gecontroleerd kon worden op schade (heel logisch, anders krijg je onmogelijke discussies).
Alle accesoires die we van Bobshop mee moesten sturen, daar hadden ze geen behoefte aan, dat was helemaal niet nodig geweest.
Achteraf toch wel goed dat we alles met pijn en moeite erin hadden gestopt, toen we vertelden dat we een keer een flinke "plof" gehoord hadden, werd er naar de metalen rekjes gekeken. We krijgen nu ook gratis een nieuwe glasplaat en een nieuw rekje (omdat een rubber dopje onder het rekje niet goed was, is er een soort steenslag in de glasplaat gekomen door die plof, dat rekje mag geen contact maken met de glasplaat als de magnetronfunctie aan staat, daar zijn die dopjes voor maar die moeten dan dus wel goed zijn).
Netjes hè?
We begrepen ook dat het nog erger is dan we dachten; Bobshop hoeft nog niet eens te bellen naar Arnhem, ze hoeven alleen maar op een moment dat het ze het beste uitkomt een knopje op een website te drukken. Te veel moeite als je aftersales als een keuze beschouwt ipv een verplichting blijkbaar.
Ik had overigens wel gekeken naar recensies over Bobshop, die waren goed maar... die stonden wel op de prijsvergelijkingssite, ik vraag me achteraf af hoe betrouwbaar die recensies zijn als degene die de website beheert betaald wordt door de (web)shops die daaradverteren vergeleken worden...
Geleerd dus:
- prijsvergelijken op internet prima; beoordelingen en recensies uit andere bronnen halen;
- via internet bestellen prima; echter grotere en duurdere artikelen kopen we alleen nog bij een bedrijf met fillialen in den lande voor het geval we een klacht hebben na aankoop (en dan wel het juiste bedrijf lastig vallen met je klacht hahaha)
- geen service krijgen bij het bedrijf waar je gekocht hebt of onnodig op kosten gejaagd worden, NIET prima (uiteraard), bellen met de producent en je komt een stuk voordeliger een stuk verder...
Soms krijg je ook juist ergens service waar je het niet verwacht omdat je niet zo veel betaald hebt. Zo kwam er jaren geleden tot mijn verbazing keurig een reparatiebusje op afspraak voor de deur waar mijn goedkope Aldi-fiets (130 euro) in verdween om er even later gerepareerd met meteen een servicebeurtje erbij weer uit te komen. Afgelopen week werd ik ook heel netjes geholpen bij Wibra met een artikel van 1,99 dat niet voldeed.
Soms heb ik zelf ook niet zo'n zin om iets kleins of goedkoops te gaan ruilen maar meestal ga ik toch maar als ik nog een bonnetje heb terug, ook 2 euro is weer 2 euro (van mij) en anders blijven er kwalitatief slechte dingen in de winkels liggen, als niemand terug gaat.
Onze combi-combi dag afgelopen vrijdag (nuttig en aangenaam combineren om de combi-oven weg te brengen) liep een beetje anders.
Naar oma gingen we niet, we vonden het (kleine) risico dat Sarah nog steeds besmettelijk zou zijn toch wel een risico, we gaan wel als we de combi weer mogen ophalen.
We zijn wel op de weg terug nog wat leuks gaan doen in de buurt (we hebben beiden jeugdsentiment in Nijmegen liggen. Best apart, we hebben elkaar misschien vroeger al wel eens gezien denken we).
Bij Selectron (dat is het bedrijf dat de service doet voor Samsung) in Arnhem ging het super. We werden netjes en leuk geholpen door een mevrouw aan de balie.
Onze inpakkunst werd op prijs gesteld maar alles moest eraf zodat de oven gecontroleerd kon worden op schade (heel logisch, anders krijg je onmogelijke discussies).
Alle accesoires die we van Bobshop mee moesten sturen, daar hadden ze geen behoefte aan, dat was helemaal niet nodig geweest.
Achteraf toch wel goed dat we alles met pijn en moeite erin hadden gestopt, toen we vertelden dat we een keer een flinke "plof" gehoord hadden, werd er naar de metalen rekjes gekeken. We krijgen nu ook gratis een nieuwe glasplaat en een nieuw rekje (omdat een rubber dopje onder het rekje niet goed was, is er een soort steenslag in de glasplaat gekomen door die plof, dat rekje mag geen contact maken met de glasplaat als de magnetronfunctie aan staat, daar zijn die dopjes voor maar die moeten dan dus wel goed zijn).
Netjes hè?
We begrepen ook dat het nog erger is dan we dachten; Bobshop hoeft nog niet eens te bellen naar Arnhem, ze hoeven alleen maar op een moment dat het ze het beste uitkomt een knopje op een website te drukken. Te veel moeite als je aftersales als een keuze beschouwt ipv een verplichting blijkbaar.
Ik had overigens wel gekeken naar recensies over Bobshop, die waren goed maar... die stonden wel op de prijsvergelijkingssite, ik vraag me achteraf af hoe betrouwbaar die recensies zijn als degene die de website beheert betaald wordt door de (web)shops die daar
Geleerd dus:
- prijsvergelijken op internet prima; beoordelingen en recensies uit andere bronnen halen;
- via internet bestellen prima; echter grotere en duurdere artikelen kopen we alleen nog bij een bedrijf met fillialen in den lande voor het geval we een klacht hebben na aankoop (en dan wel het juiste bedrijf lastig vallen met je klacht hahaha)
- geen service krijgen bij het bedrijf waar je gekocht hebt of onnodig op kosten gejaagd worden, NIET prima (uiteraard), bellen met de producent en je komt een stuk voordeliger een stuk verder...
Soms krijg je ook juist ergens service waar je het niet verwacht omdat je niet zo veel betaald hebt. Zo kwam er jaren geleden tot mijn verbazing keurig een reparatiebusje op afspraak voor de deur waar mijn goedkope Aldi-fiets (130 euro) in verdween om er even later gerepareerd met meteen een servicebeurtje erbij weer uit te komen. Afgelopen week werd ik ook heel netjes geholpen bij Wibra met een artikel van 1,99 dat niet voldeed.
Soms heb ik zelf ook niet zo'n zin om iets kleins of goedkoops te gaan ruilen maar meestal ga ik toch maar als ik nog een bonnetje heb terug, ook 2 euro is weer 2 euro (van mij) en anders blijven er kwalitatief slechte dingen in de winkels liggen, als niemand terug gaat.
donderdag 13 januari 2011
goedkoop is duurkoop
Weer wat geleerd; over goedkoop en duurkoop in het Internettijdperk (en hoe het goedkoper kan).
Een tijdje terug kocht ik een nieuwe combi-magnetron, via zo'n prijsvergelijkingssite zag ik dat ie net wat goedkoper was bij Bobshop dan bij BCC. Ik heb lekker makkelijk via internet dat ding besteld en thuis laten bezorgen (wat BCC ook doet).
Had ik maar bij BCC besteld, dan had ik bij het filiaal hier in de buurt mijn defecte oven kunnen inleveren of omruilen en tijdens de reparatie had ik zelfs een leentoestel gekregen van BCC.
Dat weet ik zo precies omdat wij dachten dat we de oven toch bij BCC hadden besteld en daar dus gingen klagen over het defect een week na aankoop. Een een hele poos en wat bellen bleek dus dat ze ons niet konden helpen en dat ik geen factuur of betalingsbewijs van BCC thuis kon vinden omdat we de oven daar dus helemaal niet gekocht hadden (kuch, oeps, bloos, mag ik even door de grond zakken??!).
Aan de bel met Bobshop dus, amaaaai, wat een ellende...
Bobshop meent dat je consumentengoederen kunt verkopen voor lage prijzen en de kosten van het halen van je consumentenrecht gewoon door te berekenen aan "de klagers". Een soort verkeerd toegepaste EasyJet bedrijfsfilosofie.
We gaan bellen met het telefoonnummer dat op de factuur staat. Het is een 0900-maarliefst50centperminuut nummer.
Er wordt mij gemeld dat het nummer 50 cent per minuut kost, met een maximum van 25 euro voor ik word doorverbonden. Moet mij dit gerust stellen?? Ze vinden het dus normaal dat het voor jouw rekening komt als het maar liefst 50 minuten duurt voor je doorverbonden en geholpen bent???
Ondertussen hang ik dus in de wacht.
Ik leg het geval uit en wordt doorverwezen naar de website, daar moet ik een reparatieverzoek indienen en dan moet ik het apparaat, goed verpakt opsturen op eigen kosten maar ik zal het allemaal wel zien, de site wijst voor zichzelf.
Opsturen?! Hallo meneer, we hebben het hier niet over een mixer of elektrische tandenborstel! Waar haal ik überhaupt een passende doos vandaan, het kreng is 56 bij 34 bij 54 en looodzwaar, zeker omdat alle accesoires ook mee gestuurd moeten worden (en ik heb gekozen voor een zeer compleet uitgerust model) en IK moet ervoor zorgen dat het "deugdelijk verpakt is" (synoniem voor alle eventuele schade is voor u, dan was het niet goed verpakt). Hoe dan? (als je mobiel stuk is sturen ze daarom een plastic kratje naar je thuis op, daar leg je je mobieltje in foam in vast zodat het schadevrij op- en neer kan reizen... Kom op zeg, als zelfs telecombedrijven het snappen...)
Bovendien heeft onze vaste pakketbezorger, die steunend en puffend voor de deur stond toen de oven geleverd werd, gezegd dat het ding eigenlijk te zwaar was om zo verstuurd te worden. TNT gaat het pakket dus weigeren, dus hoezo is zelf opsturen een optie?
En dan nog wat, toen ik deze combi uitzocht heb ik er ook bewust voor gekozen omdat er een gratis pickup&return service was bij defecten (nu blijkt die service dus te gelden voor het adres van de winkelier, niet een particulier adres nu ik de kleine letters lees maar dat is nog geen probleem, dan drop ik het toch even bij Bobshop af?)
Ik vraag Bobshop of ik het mag komen brengen op een van de 3 adressen die op de website staat. Nee, dat mag absoluut niet, ik kan het nergens zelf afleveren, ik MOET het zelf opsturen of laten ophalen. Klanten die wat willen komen ophalen, zijn op dezelfde adressen wel welkom.
Vandaag kom ik erachter hoe het zit, Bobshop laat de klachten afhandelen door een extern reparatiebedrijf en de apparaten gaan dus naar dat adres, niet dat van hun als ze opgehaald worden (ondanks het feit dat Samsung combi-magnetrons dus gratis op komt halen in Harderwijk maar dan zou Bobshop zelf een telefoontje moeten plegen en dat riekt wel heel erg naar zoiets als klantenservice. Dat is bij Bobshop blijkbaar een vies woord. Bobshop laat klanten met een defect zelf bellen naar Bobshop tegen een hoog tarief, vervolgens moeten ze zelf een onduidelijk formulier invullen en alles zelf regelen). Vreemd genoeg mag je je apparaat dus wel zelf opsturen naar Bobshop in Harderwijk maar zelf komen brengen, dat mag dus niet. Levert Bobshop niks op en kost alleen maar.
Als je het laat ophalen, rekent Bobshop daar 41 euro en nog een beetje voor. Dat is alleen voor het ophalen, de levering terug is gratis volgens de medewerkers Bobshop die ik vandaag spreek, dùh!! (onderzoekskosten bij een reparatiebedrijf zijn overigens 22 euro, als ik van 41 euro 22 af haal, tja, dat kan wel kloppen voor een pakket binnenland, met nog een beetje extrawinstkostendekking voor Bobshop maar die onderzoekskosten hoor ik toch niet te betalen als het om een (direct) defect gaat onder garantie??)
Ik kom er ook achter dat het externe reparatiebedrijf gewoon een consumentenbalie heeft in Duiven en Leiden, waar je je op werkdagen gewoon kunt melden samen met je defectje. Maar goed, dat heeft Bobshop natuurlijk liever niet, daar kunnen ze jou niets voor in rekening brengen.
Ik wil dus dat dat ophaalgedoe wordt geannuleerd, ik ga het zelf wel brengen van Utrecht naar Duiven maar Bobshop vind dat niet, dat moet ik zelf maar regelen. Pardon? Me eerst nodeloos op kosten jagen en het dan niet willen oplossen? Bobshop wil niet echt begrijpen dat dit allemaal niet klopt en neemt een totaal klantonvriendelijke en arrogante houding aan.
Ik krijg een telefoonnummer van het reparatiebedrijf en tja... dan maar zelf nog maar eens bellen, liever dat dan 41 euro aan m'n billen. Het telefoonnummer blijkt een fout telefoonnummer dus na een tijdje nodeloos in de wacht krijg ik te horen dat ik naar een website toe moet gaan. Arrgghh! Okee, dan maar eens naar Duiven bellen, in Duiven luncht men, Leiden is nog niet open...
Okee, nu ben ik het echt beu, somebody - Samsung - help me! Dit neem ik zo niet en dat hele Bobshop daar wil ik eigenlijk gewoon niks meer mee te maken hebben.
Ik bel met Samsung en even later openen de poorten der klantenservicehemel zoals het hoort zich voor me...
Voor slechts 10 cent per minuut wordt ik keurig te woord gestaan als ik vraag of Samsung me misschien kan helpen. Samsung geeft me meteen het goede telefoonnummer van het bedrijf in Arnhem dat de reparatie- of garantie uitvoert voor Samsung. Ja, sorry, ik moet wel even zelf bellen. Hee, die naam ken ik, die heb ik eerder gezien de laatste dagen.
Ik bel het bedrijf in Arnhem, tegen normale gesprekkosten, niks 0900.
Ja hoor, ik ben op werkdagen tussen 8.30 en 17.00u welkom met m'n apparaat en nee hoor, ik hoef niets van te voren in te vullen of aan te vragen, gewoon de bon erbij doen is voldoende als ik het zelf kom brengen.
Wat blijkt, als ik via Bobshop m'n garantie had gehaald, was onze oven eerst naar Harderwijk gegaan of/ dan naar Duiven of Leiden en die hadden het vervolgens naar precies hetzelfde bedrijf in Arnhem gestuurd en dan was het wellicht ook nog weer in omgekeerde richting terug gekomen, ooit.
Wat een fantastische manier om een mensenn extra lang zonder magnetron/ oven te laten zitten (zonder vervangende oplossing) met als bonus een aanzienlijk verhoogd risico van vervoerschade (ook voor rekening en risico van de klant, uiteraard).
Wat een olie- en wegmisbruik ook.
Manlief had wel een project lopen in de buurt van Harderwijk en kon dus daar wel even langs rijden met de oven, in regio Arnhem heeft hij niets helaas.
Op vrijdag is hier iedereen vrij en dus pakken we morgen wat te drinken en eten in en gaan we lekker een dagje eindelijk weer eens op bezoek bij oma (woont op de route naar Arnhem) en uit (ons favoriete museum, in Arnhem, gratis vanwege onze museumkaarten).
De oven, die leveren we schadevrij af bij z'n tijdelijk logeeradres, gratis.
Zo, dan ga ik nu "gegratineerde preischotel" proberen te maken in een hapjespan (wellicht ga ik nog wel ontdekken dat ik de mag. en oven bijna niet meer nodig heb de komende tijd ;-) ). De oven staat namelijk al helemaal ingepakt en dichtgeplakt (met bubbelfolie, kranten en een lege colafles gevuld met lucht als butsbuffer tussen de ovenrekjes en het het ruitje) op de gang, hebben we gisteravond met z'n twee een half uur er op staan sjouwen, pielen en plakken om het zo deugdelijk mogelijk in te pakken.
Nou ja, er kan morgen zeker niets mee gebeuren onderweg...!
Een tijdje terug kocht ik een nieuwe combi-magnetron, via zo'n prijsvergelijkingssite zag ik dat ie net wat goedkoper was bij Bobshop dan bij BCC. Ik heb lekker makkelijk via internet dat ding besteld en thuis laten bezorgen (wat BCC ook doet).
Had ik maar bij BCC besteld, dan had ik bij het filiaal hier in de buurt mijn defecte oven kunnen inleveren of omruilen en tijdens de reparatie had ik zelfs een leentoestel gekregen van BCC.
Dat weet ik zo precies omdat wij dachten dat we de oven toch bij BCC hadden besteld en daar dus gingen klagen over het defect een week na aankoop. Een een hele poos en wat bellen bleek dus dat ze ons niet konden helpen en dat ik geen factuur of betalingsbewijs van BCC thuis kon vinden omdat we de oven daar dus helemaal niet gekocht hadden (kuch, oeps, bloos, mag ik even door de grond zakken??!).
Aan de bel met Bobshop dus, amaaaai, wat een ellende...
Bobshop meent dat je consumentengoederen kunt verkopen voor lage prijzen en de kosten van het halen van je consumentenrecht gewoon door te berekenen aan "de klagers". Een soort verkeerd toegepaste EasyJet bedrijfsfilosofie.
We gaan bellen met het telefoonnummer dat op de factuur staat. Het is een 0900-maarliefst50centperminuut nummer.
Er wordt mij gemeld dat het nummer 50 cent per minuut kost, met een maximum van 25 euro voor ik word doorverbonden. Moet mij dit gerust stellen?? Ze vinden het dus normaal dat het voor jouw rekening komt als het maar liefst 50 minuten duurt voor je doorverbonden en geholpen bent???
Ondertussen hang ik dus in de wacht.
Ik leg het geval uit en wordt doorverwezen naar de website, daar moet ik een reparatieverzoek indienen en dan moet ik het apparaat, goed verpakt opsturen op eigen kosten maar ik zal het allemaal wel zien, de site wijst voor zichzelf.
Opsturen?! Hallo meneer, we hebben het hier niet over een mixer of elektrische tandenborstel! Waar haal ik überhaupt een passende doos vandaan, het kreng is 56 bij 34 bij 54 en looodzwaar, zeker omdat alle accesoires ook mee gestuurd moeten worden (en ik heb gekozen voor een zeer compleet uitgerust model) en IK moet ervoor zorgen dat het "deugdelijk verpakt is" (synoniem voor alle eventuele schade is voor u, dan was het niet goed verpakt). Hoe dan? (als je mobiel stuk is sturen ze daarom een plastic kratje naar je thuis op, daar leg je je mobieltje in foam in vast zodat het schadevrij op- en neer kan reizen... Kom op zeg, als zelfs telecombedrijven het snappen...)
Bovendien heeft onze vaste pakketbezorger, die steunend en puffend voor de deur stond toen de oven geleverd werd, gezegd dat het ding eigenlijk te zwaar was om zo verstuurd te worden. TNT gaat het pakket dus weigeren, dus hoezo is zelf opsturen een optie?
En dan nog wat, toen ik deze combi uitzocht heb ik er ook bewust voor gekozen omdat er een gratis pickup&return service was bij defecten (nu blijkt die service dus te gelden voor het adres van de winkelier, niet een particulier adres nu ik de kleine letters lees maar dat is nog geen probleem, dan drop ik het toch even bij Bobshop af?)
Ik vraag Bobshop of ik het mag komen brengen op een van de 3 adressen die op de website staat. Nee, dat mag absoluut niet, ik kan het nergens zelf afleveren, ik MOET het zelf opsturen of laten ophalen. Klanten die wat willen komen ophalen, zijn op dezelfde adressen wel welkom.
Vandaag kom ik erachter hoe het zit, Bobshop laat de klachten afhandelen door een extern reparatiebedrijf en de apparaten gaan dus naar dat adres, niet dat van hun als ze opgehaald worden (ondanks het feit dat Samsung combi-magnetrons dus gratis op komt halen in Harderwijk maar dan zou Bobshop zelf een telefoontje moeten plegen en dat riekt wel heel erg naar zoiets als klantenservice. Dat is bij Bobshop blijkbaar een vies woord. Bobshop laat klanten met een defect zelf bellen naar Bobshop tegen een hoog tarief, vervolgens moeten ze zelf een onduidelijk formulier invullen en alles zelf regelen). Vreemd genoeg mag je je apparaat dus wel zelf opsturen naar Bobshop in Harderwijk maar zelf komen brengen, dat mag dus niet. Levert Bobshop niks op en kost alleen maar.
Als je het laat ophalen, rekent Bobshop daar 41 euro en nog een beetje voor. Dat is alleen voor het ophalen, de levering terug is gratis volgens de medewerkers Bobshop die ik vandaag spreek, dùh!! (onderzoekskosten bij een reparatiebedrijf zijn overigens 22 euro, als ik van 41 euro 22 af haal, tja, dat kan wel kloppen voor een pakket binnenland, met nog een beetje extra
Ik kom er ook achter dat het externe reparatiebedrijf gewoon een consumentenbalie heeft in Duiven en Leiden, waar je je op werkdagen gewoon kunt melden samen met je defectje. Maar goed, dat heeft Bobshop natuurlijk liever niet, daar kunnen ze jou niets voor in rekening brengen.
Ik wil dus dat dat ophaalgedoe wordt geannuleerd, ik ga het zelf wel brengen van Utrecht naar Duiven maar Bobshop vind dat niet, dat moet ik zelf maar regelen. Pardon? Me eerst nodeloos op kosten jagen en het dan niet willen oplossen? Bobshop wil niet echt begrijpen dat dit allemaal niet klopt en neemt een totaal klantonvriendelijke en arrogante houding aan.
Ik krijg een telefoonnummer van het reparatiebedrijf en tja... dan maar zelf nog maar eens bellen, liever dat dan 41 euro aan m'n billen. Het telefoonnummer blijkt een fout telefoonnummer dus na een tijdje nodeloos in de wacht krijg ik te horen dat ik naar een website toe moet gaan. Arrgghh! Okee, dan maar eens naar Duiven bellen, in Duiven luncht men, Leiden is nog niet open...
Okee, nu ben ik het echt beu, somebody - Samsung - help me! Dit neem ik zo niet en dat hele Bobshop daar wil ik eigenlijk gewoon niks meer mee te maken hebben.
Ik bel met Samsung en even later openen de poorten der klantenservice
Voor slechts 10 cent per minuut wordt ik keurig te woord gestaan als ik vraag of Samsung me misschien kan helpen. Samsung geeft me meteen het goede telefoonnummer van het bedrijf in Arnhem dat de reparatie- of garantie uitvoert voor Samsung. Ja, sorry, ik moet wel even zelf bellen. Hee, die naam ken ik, die heb ik eerder gezien de laatste dagen.
Ik bel het bedrijf in Arnhem, tegen normale gesprekkosten, niks 0900.
Ja hoor, ik ben op werkdagen tussen 8.30 en 17.00u welkom met m'n apparaat en nee hoor, ik hoef niets van te voren in te vullen of aan te vragen, gewoon de bon erbij doen is voldoende als ik het zelf kom brengen.
Wat blijkt, als ik via Bobshop m'n garantie had gehaald, was onze oven eerst naar Harderwijk gegaan of/ dan naar Duiven of Leiden en die hadden het vervolgens naar precies hetzelfde bedrijf in Arnhem gestuurd en dan was het wellicht ook nog weer in omgekeerde richting terug gekomen, ooit.
Wat een fantastische manier om een mensenn extra lang zonder magnetron/ oven te laten zitten (zonder vervangende oplossing) met als bonus een aanzienlijk verhoogd risico van vervoerschade (ook voor rekening en risico van de klant, uiteraard).
Wat een olie- en wegmisbruik ook.
Manlief had wel een project lopen in de buurt van Harderwijk en kon dus daar wel even langs rijden met de oven, in regio Arnhem heeft hij niets helaas.
Op vrijdag is hier iedereen vrij en dus pakken we morgen wat te drinken en eten in en gaan we lekker een dagje eindelijk weer eens op bezoek bij oma (woont op de route naar Arnhem) en uit (ons favoriete museum, in Arnhem, gratis vanwege onze museumkaarten).
De oven, die leveren we schadevrij af bij z'n tijdelijk logeeradres, gratis.
Zo, dan ga ik nu "gegratineerde preischotel" proberen te maken in een hapjespan (wellicht ga ik nog wel ontdekken dat ik de mag. en oven bijna niet meer nodig heb de komende tijd ;-) ). De oven staat namelijk al helemaal ingepakt en dichtgeplakt (met bubbelfolie, kranten en een lege colafles gevuld met lucht als butsbuffer tussen de ovenrekjes en het het ruitje) op de gang, hebben we gisteravond met z'n twee een half uur er op staan sjouwen, pielen en plakken om het zo deugdelijk mogelijk in te pakken.
Nou ja, er kan morgen zeker niets mee gebeuren onderweg...!
donderdag 6 januari 2011
Positief
Het mag vandaag nog net; de allerbeste wensen wensen voor dit jaar!!
Dat het maar een mooi en positief jaar mag worden voor ons allemaal.
Zo rond Kerst verzuchten manlief en ik samen "phoe, wat een rotjaar was 2010 zeg" en we gingen de rotdingen opsommen. "Wacht even", zei ik, "laten we maar beter beginnen met de positieve dingen". Dat deden we, alle dingen die we dit jaar mochten meemaken, mochten houden of hebben en ook ons konden veroorloven (zoals de vakantie, ons huis, de inrichting, het had ook anders kunnen zijn tenslotte) en ineens waren die minder leuke dingen veel minder belangrijk en erg, we konden er ook geen meer noemen.
Mijn goede voornemen voor 2011 is het sleutelwoord "positief".
Positief denken, positief blijven (ook in saldo en dus vooruitdenken), positieve vooruitgang boeken, etc., als het maar positief is.
De Kerstperiode was de mooiste die ik ooit heb gehad. Mijn grootste droom is uitgekomen; onderdeel zijn van een gelukkig gezin waar veel liefde en warmte is en vooral met Kerst is dat echt heel fijn en doet en maakt dat veel goed.
Ik zei in een vorige blog dat ik er zo naar uit zag om kerstlichtjes in de oogjes van ons meisje te zien. Een paar dagen voor Kerst gebeurde het. Ik stond aardappelen te schillen, ik keek even naar haar en daar zat ze, onder de kerstboom, met kerstboom- en pretlichtjes in haar oogjes - geweldig!
In de kringloopwinkel vond ik tijdens het werk ook nog twee dingen waar ik naar op zoek was. Ik kreeg het voor nog geen appel en ei mee van de bedrijfsleider, ook heel positief! Soms vind of krijg je vanzelf wat je zoekt als je maar wacht.
.
Dat het maar een mooi en positief jaar mag worden voor ons allemaal.
Zo rond Kerst verzuchten manlief en ik samen "phoe, wat een rotjaar was 2010 zeg" en we gingen de rotdingen opsommen. "Wacht even", zei ik, "laten we maar beter beginnen met de positieve dingen". Dat deden we, alle dingen die we dit jaar mochten meemaken, mochten houden of hebben en ook ons konden veroorloven (zoals de vakantie, ons huis, de inrichting, het had ook anders kunnen zijn tenslotte) en ineens waren die minder leuke dingen veel minder belangrijk en erg, we konden er ook geen meer noemen.
Mijn goede voornemen voor 2011 is het sleutelwoord "positief".
Positief denken, positief blijven (ook in saldo en dus vooruitdenken), positieve vooruitgang boeken, etc., als het maar positief is.
De Kerstperiode was de mooiste die ik ooit heb gehad. Mijn grootste droom is uitgekomen; onderdeel zijn van een gelukkig gezin waar veel liefde en warmte is en vooral met Kerst is dat echt heel fijn en doet en maakt dat veel goed.
Ik zei in een vorige blog dat ik er zo naar uit zag om kerstlichtjes in de oogjes van ons meisje te zien. Een paar dagen voor Kerst gebeurde het. Ik stond aardappelen te schillen, ik keek even naar haar en daar zat ze, onder de kerstboom, met kerstboom- en pretlichtjes in haar oogjes - geweldig!
In de kringloopwinkel vond ik tijdens het werk ook nog twee dingen waar ik naar op zoek was. Ik kreeg het voor nog geen appel en ei mee van de bedrijfsleider, ook heel positief! Soms vind of krijg je vanzelf wat je zoekt als je maar wacht.
.
dinsdag 21 december 2010
Kerstmenu
Zoals gewoonlijk weten wij pas laat dat we beide kerstdagen niet thuis eten maar ondertussen was wel een kerstdineridee aan mijn brein ontsproten dus nu ga ik kerstmiddag maar lekker koken voor mijn gezinnetje.
Eerste voorgerecht "champuchino"
Een vers gemaakt (room)champignonsoepje in koffiekopjes met iets opgeklopts er bovenop met een kaaskletskopje ernaast.
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/voorgerechten/soepen/champignonsoep-81.html (minus citroensap, plus blenderen, ik wil het gewoon kunnen opdrinken, zoals cappucino)
http://www.smulweb.nl/885519/koken/recept/kaaskletskoppen
Hiervoor hoef ik alleen maar een bakje champignons te kopen. Bouillonblokjes, melk, bloem en kaas heb ik nog wel in huis.
Het tweede voorgerecht Salade met paté (Sarah krijgt hier paté op toast)
Een salade die ik ooit heb geleerd van een vriendin maar nog nooit voor mijn man heb gemaakt. Simpele sla, heeeel fijn gesneden ui, plakjes pate, croutons (zelfgemaakt) en een dressing van honing, port, azijn en olie.
Het recept lijkt een beetje op dit recept:
http://www.smulweb.nl/1008819/koken/recept/Pate-met-cranberryportsaus
Hiervoor moet ik alleen nog verse sla kopen, de boerenpaté heb ik al gekocht, alle overige heb ik nog in huis.
Het hoofdgerecht: Een kleine rollade of kip in spek (hoop dat AH nog rollade heeft, scheelt me werk ;-)), krielaardappeltjes, groentenclafoutis uitgestoken in leuke kerstvormpjes.
Recept: in een ovenschaal of zo'n taartvorm zonder losse bodem doe je groenten naar keuze, daar gaat bij tesamen geklopt: 400 ml melk, 2 eieren, 100 gr bloem, wat kaas, wat kruiden erbij en dan 30 minuten bakken op 220 graden. Je krijgt een soort hartige taart zonder korst, ik ga uit die taart kerstboompjes steken of gewoon vierkantjes snijden, wat over is, is een lekker lunchgerecht)
Hiervoor moet ik nog rollade kopen, krieltjes en groenten.
Als nagerecht: triffle
Een mini-triffle (in de ijscoupes die we hebben) van een laagje chococake (even zelf een beetje bakken met wat ei en bloem, ik ga niet een hele cake kopen, die moet ook weer op!), een laagje van de aardbeitjes op sap die we nog hebben, dan een laagje chocopudding, dan een laagje slagroom, etc.
Dan koffie/thee met wat lekkers (misschien die chocolaatjes waar met grote letters "Kerst" op staat met stift, Kerst viel vroeg dit jaar hier ;-) ;-) )
Ik denk dat ik totaal iets meer dan 10 euro kwijt ben (even niet te moeilijk gerekend met wat ik nog heb in huis en zaken die ik maar deels gebruik, zoals de paté en de clafoutis (en de chocolaatjes), dat is ongeveer 4 euro p.p. voor ons en 2 voor Sarah.
Eerste voorgerecht "champuchino"
Een vers gemaakt (room)champignonsoepje in koffiekopjes met iets opgeklopts er bovenop met een kaaskletskopje ernaast.
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/voorgerechten/soepen/champignonsoep-81.html (minus citroensap, plus blenderen, ik wil het gewoon kunnen opdrinken, zoals cappucino)
http://www.smulweb.nl/885519/koken/recept/kaaskletskoppen
Hiervoor hoef ik alleen maar een bakje champignons te kopen. Bouillonblokjes, melk, bloem en kaas heb ik nog wel in huis.
Het tweede voorgerecht Salade met paté (Sarah krijgt hier paté op toast)
Een salade die ik ooit heb geleerd van een vriendin maar nog nooit voor mijn man heb gemaakt. Simpele sla, heeeel fijn gesneden ui, plakjes pate, croutons (zelfgemaakt) en een dressing van honing, port, azijn en olie.
Het recept lijkt een beetje op dit recept:
http://www.smulweb.nl/1008819/koken/recept/Pate-met-cranberryportsaus
Hiervoor moet ik alleen nog verse sla kopen, de boerenpaté heb ik al gekocht, alle overige heb ik nog in huis.
Het hoofdgerecht: Een kleine rollade of kip in spek (hoop dat AH nog rollade heeft, scheelt me werk ;-)), krielaardappeltjes, groentenclafoutis uitgestoken in leuke kerstvormpjes.
Recept: in een ovenschaal of zo'n taartvorm zonder losse bodem doe je groenten naar keuze, daar gaat bij tesamen geklopt: 400 ml melk, 2 eieren, 100 gr bloem, wat kaas, wat kruiden erbij en dan 30 minuten bakken op 220 graden. Je krijgt een soort hartige taart zonder korst, ik ga uit die taart kerstboompjes steken of gewoon vierkantjes snijden, wat over is, is een lekker lunchgerecht)
Hiervoor moet ik nog rollade kopen, krieltjes en groenten.
Als nagerecht: triffle
Een mini-triffle (in de ijscoupes die we hebben) van een laagje chococake (even zelf een beetje bakken met wat ei en bloem, ik ga niet een hele cake kopen, die moet ook weer op!), een laagje van de aardbeitjes op sap die we nog hebben, dan een laagje chocopudding, dan een laagje slagroom, etc.
Dan koffie/thee met wat lekkers (misschien die chocolaatjes waar met grote letters "Kerst" op staat met stift, Kerst viel vroeg dit jaar hier ;-) ;-) )
Ik denk dat ik totaal iets meer dan 10 euro kwijt ben (even niet te moeilijk gerekend met wat ik nog heb in huis en zaken die ik maar deels gebruik, zoals de paté en de clafoutis (en de chocolaatjes), dat is ongeveer 4 euro p.p. voor ons en 2 voor Sarah.
donderdag 16 december 2010
Vervelende Kerstklus geklaard maar niet bespaard
Vandaag heb ik in recordtempo mijn minst-favoriete Kerstklus geklaard; kerstkaarten sturen.
Familie en vrienden gaan bijkans nog van hun stoel af vallen, ze zijn dit jaar ook nog eens op tijd (als TNT een beetje meewerkt).
Ik heb vorig weekend een leuke foto van Sarah genomen in rendier outfit voor de kerstboom, op internet iets leuks ermee gedaan bij zo'n kaartenwebsite, Excel met adressen ge-upload, beetje bijgewerkt (reuze handig, dat programma pikte meteen de buitenlandse adressen eruit omdat de postcode daar niet van klopte), toen nog even betalen (slik) en klaar met het gedoe.
Eigenlijk vielen de kosten nog wel enigzins mee, 77 euro voor 62 kaarten, inclusief porto. Als je niet meetelt dat ik nog enkele kaarten had, ergens, dan ben je dat misschien toch ook wel kwijt als je zelf kaarten koopt, schrijft en bezegeld.
Ik heb wel een enkele kaart gekozen, geen dubbele en zonder enveloppe. Dat scheelt de ontvanger weer een enveloppe openscheuren en weggooien en dus een halve tak die mag blijven staan in het bos.
Ik ben wel zo blij dat ik vanavond niet nog samen met MrPenny de kerstkaarten productielijn moet opstarten (om beurten je naam erin schrijven, een die enveloppen schrijft of ettiketten plakt, een die zegeltjes plakt, de buitenlandse goed apart houden en dan altijd weer een priority zegel tekort... bleuh!).
Ik heb vandaag ook niet bespaard op eerlijkheid. Ik kreeg teveel wisselgeld terug en ik kon het weer niet hoor, eerlijk duurt het langst. Ja, die jongen heeft zelf een fout gemaakt maar nee... ik voel me er niet fijn bij. Zo wil ik niet aan m'n geld komen (en bovendien heeft die jongen vanavond een kasverschil uit te leggen, als hij hoort wat ie fout doet, leert hij er tenminste van). De kassier keek eigenlijk nogal hoogst verbaasd op dat ik die 2 euro terug gaf, zou eigenlijk toch normaal moeten zijn.
Ben trouwens nog helemaal vergeten te vertellen wat ik allemaal voor manlief had gescoord voor de 5 euro pakjesavond. 5 cadeautjes voor 5 euro; hij kreeg een mooie trui (1 euro rek bij de kringloop, was gekreukeld en we vonden ook nog een piepklein vlekje), notitieblocjes die in z'n broekzak passen, een boxershort met zeer toepasselijke toespeling op zijn doe het zelf-kwaliteiten - ahum, katoenen zakdoeken en ik had foto's van Sarah en ons uitgeprint en in lijstjes gedaan voor op zijn bureau (lijstjes hadden we al maar hij kwam er nooit aan toe). Allemaal zeer goede aanleiding tot allerlei dichterij van mijn hand. Mijn man riep na een gedichtje dat ie had gewild dat we "dat soort gedichtjes" gingen schrijven, hij had zich nog ingehouden. Het was in ieder geval erg gezellig voor 12 euro (manlief was 2 euro over budget gegaan met een nuttig cadeau, een nieuwe wekker. Ook nuttig voor hem, ik porde hem wel eens wakker "hoe laat is het?" omdat ik zo bijzonder bijziend ben ;-) )
dinsdag 14 december 2010
Ondertussen in huize Penny
De kerstboom staat al een weekje hier, ik had er zin in dit jaar, gezellige kerstsfeer. Op de boekenkast ligt ook een guirlande met lampjes, verschrikkelijk jammer van de stroom maar ook verschrikkelijk sfeervol. Ik heb wel met mezelf afgesproken dat de branduren beperkt zijn, dat scheelt toch weer een beetje ten opzichte van de hele dag die lampjes aan. Buiten heb ik niets staan of aan, dat vind ik echt zo zonde.
Ik ben bezig om de laatste gloeilampen uit het huis te bannen. Even leek het hier of we wiet aan het kweken waren in de woonkamer, als je 6 spaarlampjes van 5 watt tegelijk aanzet die niet dimbaar zijn (niet goed gekeken op de verpakking) .........zoooo, dat geeft een bak licht zeg!
Nijntje op het autostoelovertrek |
Wel handig om bij te naaien ;-). Het overtrek van het autostoeltje is helaas nog niet klaar, door domme foutjes (voetje niet naar beneden, over een vergeten speld heen naaien) en te dikke stof vlogen de naaimachine naalden om m'n oren en toen lag het even stil tot er nieuwe gekocht waren. Ik heb al wel soort van applicatie af. Ik heb Nijntje op een tissue getekend, over de lijnen heen genaaid en daarna de bovenste laag stof (die oude zwarte broek van mij) weggeknipt zodat de andere stof die ik eronder had gespeld (ook stof die "over" was van een overtrekje) tevoorschijn kwam. De randjes moeten nog opkrullen in de was. Gratis en voor niks een leuke applicatie. Ik heb weer naalden in huis dus ik hoop dat ik er gauw weer mee verder kan.
Met Sarah gaat het heel goed, ze eet op dit moment iets meer en ze drinkt voor haar doen enorm goed.
Een nieuwe manier gevonden om het laatste beetje appelstroop uit de pot te krijgen. |
Ze vind inmiddels toch pannekoeken en patatjes lekker.
Vandaag zijn we samen naar het Zweeds woonwarenhuis geweest en hebben we gezellig samen een menu'tje met ballen gedeeld. Ze genoot er erg van.
Ik heb nu niet meer zoveel extra rust nodig dus ik heb besloten om Sarah nog maar halve dagen naar het KDV te brengen op de dagen dat ik 's middags geen afspraken of vrijwilligerswerk heb.
Ik wil ofwel (werken aan) werken of voor haar zorgen, nutteloos thuis zitten, dat voelde echt niet goed meer.
Vorige week heb ik zelf weer wat crème gemaakt. Met emulgator, (rozen)water en olijfolie (plus allatonine en vitamine E) maak ik dan een basiscrème waar ik etherische olie aan toevoeg voor de werkzaamheid. Vanwege de houdbaarheid maar ik kleine hoeveelheden. Ik heb de basiscrème weer in tweeën gedeeld in twee potjes, een voor Sarah en een voor mij. In mijn dagcrème ging lavendel, rode manderijn en een drupje tea tree, dat helpt best goed tegen mijn acné huid en ik krijg er een stalende tint van.
Door Sarah's creme ging nog wat vaseline toen het nog warm was met daarbij weinig lavendel en een drupje manderijn. Ze heeft nu in dit jaargetijde droge wangetjes (vandaar ook vaseline erdoor) en ze heeft wel vaker droge beentjes. Het blijkt dat Sarah's crème ook nog lekker kalmerend op haar werkt, ze lijkt het echt te ruiken als ik het op haar gezichtje smeer en dan wordt ze lekker rustig. Drie vliegen in een klap dus.
Ik heb ook nog wat Zetesol, waar je douchecreme mee kunt maken, wel een dure hobby dus dat ga ik niet meer kopen. Bij Zetesol doe je gewoon wat water en keukenzout en dan ben je er al maar wat etherische olie erbij enzo is natuurlijk wel lekker. De douchecreme rook lekker en toen dacht ik er nog even een kleurstofje bij te doen en nog een.. rood en blauw samen was toch err... paars....? Rood en groen zal ook wel iets moois geven, toch? Sja... nu zitten we dus met rioolbruine douchegel te kijken, het ruikt lekker maar het ziet er niet echt aantrekkelijk uit...oeps.
Ik hou niet zo van reclame maken maar als je ook zou willen leren om zelf crèmes, zalven, douchegel, shampoo of lipbalsem te maken: http://www.hekserij.nl/cursus/cursusderden.htm
Zelf (dag)crème maken voor mijzelf en Sarah's droge wangetjes en beentjes. |
We hebben inmiddels ook de trouwzaal bekeken, hij is super mooi en romantisch. We moeten nog wel een tijdstip vastleggen. Ik vind het nog best lastig, zo'n bruiloft, hoe groot maak je het mbt gasten, waar, welke kwaliteit kies je als het over de feestlocatie gaat, etc... Lastig hoor.
Aan je keuze's zitten ook financiele gevolgen en aangezien het moeilijk is om onze financiele toekomst helder te krijgen ivm mogelijke WIA of aanverwante artikelen vind ik het moeilijk, ga je voor goud en geniet je er gewoon van of ga je voor zilver zodat je er geen spijt van krijgt later?
Abonneren op:
Posts (Atom)